חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פרחי באך – כל מה שרצית לדעת

מה הם פרחי באך וממה הם עשויים ?

פרחי באך הם 38 תמציות שמופקות מפרחי בר מסוימים, אותם גילה ד"ר אדוארד באך במהלך שנות ה-20 וה-30 של המאה הקודמת. ד"ר באך היה רופא, בקטריולוג והומיאופת ידוע. עוד במהלך מחקריו הרפואיים על חיסונים ועבודתו ההומיאופתית שאף לרפואה בעלת גישה הוליסטית. הוא רצה למצוא תרופות טהורות ועדינות יותר מאלו של ההומיאופתיה. הוא החל לאסוף צמחים ובמיוחד פרחים (החלק המפותח ביותר בצמח).

באך עזב את עבודתו הרווחית בלונדון ונטש את השיטה המדעית. הוא החליט להסתמך על יכולתו הטבעית כמרפא ונתן לאינטואיציה שלו להדריך אותו למצוא את הצמחים הנכונים. כשסבל ממצב רגשי מסוים שהיה צריך לרפא, הוא ניסה צמחים ופרחים עד שמצא את האחד שעזר לו. הוא ראה שכאשר טיפל באישיות וברגשות של המטופלים שלו, הייתה הקלה באומללות ובמצוקה הפיזית שלהם על ידי זה שפוטנציאל הריפוי הטבעי של גופם השתחרר והחל לפעול. חייו התנהלו בדפוס מחזורי: באביב ובקיץ בילה את זמנו בחיפוש אחר התרופות והכנתן, ובחורף היה מטפל ומייעץ לכל מי שחיפש את הפרחים המרפאים.

באך תכנן את שיטתו כך שתהיה פשוטה ונגישה. המידע על התמציות זמין בספרים וברחבי האינטרנט וכל אחד יכול לבחור את התמציות שמתאימות לו בעצמו.

איך זה עובד ?

לכל תמצית יש תדר מאוזן שקשור לתחושה או תכונת אופי מסוימת עליה היא פועלת ואותה היא עוזרת לאזן. כפי ששקיעה או מוזיקה יכולה לרגש אותנו ולגרום לנו להרגיש יותר שלמים, כך לקיחת תמצית מתאימה מרוממת אותנו בצורה עדינה ועוזרת לנו להיות במיטבנו. כל תמצית משויכת לרגש אנושי בסיסי מסוים. Mimulus, לדוגמא, זו התמצית למצב שבו אנחנו מפחדים ממשהו מוגדר. שימוש בתמצית יאפשר לנו להתגבר על הפחד ולעמוד מולו באומץ.

מי מוסמכת להכין תמציות מפרחי באך ?

בארץ לומדים לטפל באמצעות פרחי באך בבתי ספר לרפואה משלימה ואצל מורים שהוכשרו לכך. כדאי לבקש לראות תעודה כדי להיות בטוחות שמדובר במטפל מוסמך. הטיפול בדרך כלל כולל שיחה ראשונה שבה המטפלת מתאימה את התמציות ומכינה את הבקבוק הטיפולי. לאחר מכן נפגשים כל שבוע או שבועיים ומחליפים את התמציות במידת הצורך.

אם את מעוניינת לבחור לבד את התמציות, ישנם מקומות מהם ניתן להזמין רק בקבוק טיפולי כמו בתי מרקחת מסוימים או דרך האינטרנט. כמו כן, מטפלים רבים בפרחי באך מאפשרים לרכוש מהם בקבוק פרחי באך טיפולי ללא טיפול או ייעוץ.

איך לבחור בעצמך את התמציות המתאימות ?

אם את סובלת מבעיה בריאותית מסוימת, השלב הראשון הוא להתעלם מאותה בעיה בריאותית. כאשר אנחנו פונים לפרחי באך למצוא את התמציות המתאימות עבורנו, עלינו להתעלם מהסימפטומים הגופניים שלנו. הם לא רלוונטיים לבחירת התמציות. כאשר את חווה רגשות שגורמים לך סבל התחילי להתמקד ברגשות שאת חשה כרגע.

את יכולה לבחור עד שש או שבע תמציות שונות בצורה זו. אל תחששי מלטעות, כיוון שאם תמצית אינה נדרשת היא לא תעשה כלום ובטח שלא תחמיר את המצב. אם את מוצאת יותר משבע תמציות שאת מרגישה שעלייך לקחת, כנראה שכללת כמה תמציות שלא נדרשות. השאירי בחוץ את התמציות שקשורות לרגשות שהיו בעבר והשתדלי להסתפק בתמציות שמתאימות לך באופן מדויק יותר.

האם התאמה אישית חשובה לטיפול ?

את יכולה להחליט לבד אילו תמציות מתאימות לך לפי המידע שנמצא ברחבי האינטרנט או לפנות לבית מרקחת כדי שיכינו לך בקבוק טיפולי, לפי מה שאת בוחרת. אולם מטפל בפרחי באך יידע להתבונן בך, לשאול שאלות ולזהות בדיוק מה את מרגישה, וכך יבחר עבורך את התמציות שמתאימות לך ביותר וכן תקבלי תמיכה וליווי אישי בתהליך.

תוך כמה זמן מרגישים שיפור ?

ניתן לחוש בשיפור די מהר. כאשר לוקחים מספר תמציות בבקבוק טיפולי השיפור יכול להתחיל כבר בימים הראשונים ועד כשבועיים אחרי תחילת הטיפול. תמצית ה-Rescue Remedy פועלת באופן מיידי כיוון שהיא עוסקת במצבים קשים וטראומטיים.

יש ריאקציות לתמציות פרחי באך ?

הריאקציה הינה תגובה של הגוף לתהליך של ריפוי וזה דבר חיובי ורצוי. ברוב המקרים לא תתרחשנה ריאקציות בזמן השימוש בתמציות פרחי באך ותהיה הטבה בתחושות והרגשה טובה. לעיתים יכולה להיות איזושהי הצפה של התחושות השליליות או תחושות פיזיות מסוימות שיעלו בעקבות התמציות הנלקחות. זהו אופן הפעולה של התמציות והדבר מעיד על כך שמתרחש תהליך של ריפוי ושחרור הרגשות השליליים. ריאקציות אלו, אם יופיעו, יעברו לרוב תוך יום יומיים מתחילת לקיחת התמציות. ככלל, בחירה בתמצית לא מתאימה לא תגרום לריאקציות, היא פשוט לא תעשה כלום.

 כמה זמן לוקחים ?

התמציות עובדות על הרגשות שחשים כרגע. ברגע שהבעיה שבגללה נלקחה התמצית עברה, כבר אין צורך עוד לקחת את התמצית המיועדת. לכן כל שבועיים או שלושה מכינים בקבוק טיפולי חדש וכך ניתן להוריד או להוסיף תמציות לפי השינויים המתחוללים.

איך ניתן לדעת מתי לפנות לאיש מקצוע מתחום הפסיכולוגיה/פסיכיאטריה ?

כמעט כל אשה בהריון חווה רכבת הרים של רגשות, דבר שנחשב בגדר הנורמלי. אם את מרגישה שאת רוצה תמיכה ואיזון, פרחי באך זו שיטה שמשתלבת טוב מאוד בהריון מכיוון שהיא טבעית, לא ממכרת, אינה חודרת שילייה וללא תופעות לוואי. אם את חווה רגשות קשים של כעס, פחדים, חרדות או דיכאון קשה ואת מרגישה שמדובר במשהו חריג – כדאי שתפני לפסיכולוג או פסיכיאטר.

** איריס גומס, מטפלת בנשים – רפלקסולוגיה ופרחי באך בתל אביב, 054-4593434 www.irisgomes.com

** כיצד פרחי באך יכולים לעזור לך בהריון ובלידה ?

עוד כתבות בנושא:

פרוייקט תמיכה בנשים אחרי לידה/ פז רענן

אמהות צריכות הכלה ותמיכה אחרי לידה?/ לימור לוי אוסמי, יוצרת האתר, מלווה נשים.

תרפיה בודהיסטית- גישה ייחודית לתמיכה אחרי לידה/ אפרת דבוש נאור, פסיכותרפיסטית גופנית

הומיאופתיה לטיפול בדיכאון אחרי לידה/ קרן שרגנהיים שלם

גם את מוזמנת לכתוב את עצמך, להשתתף בדיונים כאן ובפייסבוק ולהצטרף לעדכונים במייל דרך רשימת התפוצה

קבלי בחינם תכנים שיעזרו לך להרגיש מובנת:

צרי קשר

תרגישי בנוח לכתוב לי דברים שחשובים לך,

לשאול אותי שאלות או לתאם מפגש ראשון לתהליך הליווי.

בהודעה ל – 052-2835020

שתהיה לך הורות טובה ומשמעותית, לימור

× ליווי תהליכי צמיחה לאמהות רגישות