חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
טיפה על פרח אדם רגיש מאוד תכונת הרגישות

'אדם רגיש מאוד'- מהי תכונת הרגישות?

האם את שמה לב לדקויות בסביבה שלך?
האם את מותשת אחרי בילוי חברתי עם המון אנשים?
האם את מעדיפה שיחות עומק מאשר מינגלינג?
האם את מרגישה את הכאבים והצער של הסובבים אותך?
האם יש לך חוש מוסר מפותח, חמלה ואמפתיה גבוהה?
האם יש לך חוש ריח ושמיעה מפותח?
האם אמרו לך שאת לוקחת דברים קשה מדי ושאת צריכה להקליל?
האם את מתקשה בהתחלות חדשות ובקבלת החלטות?
האם יש לך יכולת להרגיש עונג והתפעמות מהטבע, מאמנות, ממוסיקה או משיחה טובה?
האם הצפה רגשית היא משהו שמוכר לך?

'אדם רגיש מאוד', או תכונת הרגישות, היא תכונה שממצאי המחקר שלה פורסמו לראשונה בסביבות שנות ה-90', על ידי החוקרת ד"ר איילין ארון, שעיקר החידוש בה היה ההבחנה שיש כ 20% מהאוכלוסייה שניחנים ביכולת מוגברת לשים לב לגירויים בסביבתם, גם בקרב מינים מבעלי החיים.

פרח תכונת הרגישות
תשומת לב לדקויות

אדם רגיש מאוד – מה האפיונים המרכזיים של תכונת הרגישות?

נשים עם תכונת הרגישות ניחנו ביכולת לשים לב לפרטים ולדקויות בסביבתן, ולמצבים רגשיים של הזולת ולאנרגיות שלהם. נשים עם תכונת הרגישות הן אלה שישימו לב לתמונה העקומה שעל הקיר, יריחו (ויסבלו) ריחות סינתטיים שהושפרצו מרחוק, יבחינו באדם מצוברח שנמצא בקצה החדר, יחשבו מראש על תרחישים וסיבוכים אפשריים (ולכן יתקשו לקבל החלטות), יסבלו ממקומות הומי אדם (קניון, מסיבות סגורות) ויעדיפו משימות הדורשות העמקה והתמקדות בדבר אחד בכל פעם.

נשים רגישות יתקשו במעברים והתחלות חדשות וירגישו כאב פיסי או רגשי לנוכח בכי, צער או פחדים של אדם אחר, (ולכן לפעמים אומרים להן שהן לוקחות דברים "קשה מדי"). הן בעלות יכולת חמלה ואמפתיה ברמה גבוהה, ולכן יהיו אלה שמבקשים להתייעץ איתן ולקבל אוזן קשבת. נשים רגישות יחוו עונג וחיבור רוחני דרך אמנות, ביטוי רגשי ושהייה בטבע.

עומק העיבוד – אחד האפיונים המרכזיים של אדם רגיש מאוד

עומק עיבוד המידע הוא אחד המאפיינים הבולטים של תכונת הרגישות, ומתבטא בעומק רגשי, כזה שמאפשר לצלול אל מעמקי הגוף והנפש. לנשים עם תכונת הרגישות יש יכולת גבוהה לשים לב למה שהן מרגישות ולבטא את עצמן, הן זקוקות לדבר את עומקי הלב והנפש כדרך חיים מזינה, המאפשרת להן נראות, הבנה וקבלה עצמית.

אדם רגיש מאוד, אישה רגישה מאוד, היא אישה שאפשר לדבר איתה לעומק, שנהנית מהעומקים, שיכולה להתבונן בעצמה, שמדברת באריכות או כותבת על נושאי הנפש. כשאישה רגישה פוגשת נשים ואנשים עם תכונת הרגישות, היא מוצאת שותפות להנאה ולריפוי שלה, וזה אחד הדברים שמזינים אותה בכוח ושמחה.

לשים לב לדברים שאחרים לא שמים לב אליהם

אדם רגיש מאוד זקוק לתנאים מסוימים כדי לשגשג, כמו הסחלב

תכונת הרגישות היא תכונה שנושאת איתה המון יופי, עומק, אמפתיות, חמלה, אם רק נותנים לאדם הרגיש והאישה הרגישה לצמוח ולשגשג בתנאים שלו, ממש כמו צמח הסחלב – ופה טמון המפתח וגם האתגר.

נשים עם תכונת הרגישות זקוקות לזמן לעצמן, כשעתיים ביום, כדי לעבד ולעכל את כל המידע שהן ספגו לאורך היום. עוזר להן להשתמש בטכניקות וויסות בתוך היומיום, כדי לשמור על עצמן מפני שאיבה אנרגטית של האנשים והסביבה. הן זקוקות ל 7-8 שעות שינה ברצף לטובת היכולת לעכל את הגירויים שנספגו ולווסת את עצמן. עוזר להן להזין את עצמן באוכל מזין ובריא, ללא קפאין וחומרים ממכרים.

תכונת הרגישות היא לא בעיה או הפרעה, ויש בה המון יופי ועוצמה, אך כשאין את התנאים המתאימים, כמו – זמן לעיבוד, הסתגלות איטית להתחלות חדשות, סביבה שמאפשרת עיבוד רגשי, לגיטימציה לא להשתתף בארועים המוניים, כלים להתמודדות עם ההצפה ועוד, נשים עם תכונת הרגישות יכולות לחוות מצוקה רגשית, חרדות ודיכאון.

אישה רגישה בהורות

בהורות יש לא מעט דברים שמאתגרים את המערכת הרגשית והגופנית, עבור נשים עם תכונת הרגישות, למשל: אין מספיק זמן לבד, יש מחסור בשעות שינה, יש צורך לעשות כמה דברים במקביל ובמהירות, יש צורך לקבל החלטות מהירות, יש זמן ממושך של שהות עם הילדים (על האנרגיות, הבכי והמצוקה המעוררת שלהם),
אין זמן לתחזוקה גופנית, רגשית ותזונתית נאותה, אין זמן להסתגלות איטית להורות, ועוד.

חווית ההורות של נשים עם תכונת הרגישות יכולה להגיע עם עוצמת רגשות גבוהה, עד שהיא יכולה להיות מתוארת על ידן כ'התקפה', 'טראומה', 'קריסה', 'עומס רגשי', ויכולה להביא לתשישות, דכדוך וחרדות.

נשים עם תכונת הרגישות יכולות לתפוס את עצמן כלא מסוגלות להתמודד עם האינטנסיביות והמציאות ההורית, מה שיכול לפגוע בהנאה ובביטחון ההורי שלהן. זה גם יכול למנוע מהן להרחיב את המשפחה, גם כשהן רוצות בכך, ולהרגיש שהן 'לא בנויות לזה'.

עלה, אדם רגיש מאוד
להתמודד ברכות עם אתגרי החיים

נשים רגישות נוטות לפנות לעזרה רגשית, וגם מפיקות ממנה את המירב

בגלל הרגישות הגבוהה שלהן, נשים עם תכונת הרגישות יתקשו להסתיר את הקושי שהן מתמודדות איתו, מה שמסייע להן לבקש תמיכה ועזרה רגשית. נשים עם תכונת הרגישות שפונות לעזרה בגלל אתגרים בהורות ובחיים, זוכות להכיר את עצמן, לקבל כלים רגשיים לוויסות עצמי ולהתמודדות עם רגשות ומחשבות שמציפים, ויכולות לפתח יציבות, חוסן נפשי וקבלה של עצמן, יחד עם תכונת הרגישות.

בזכות עומק העיבוד ויכולת ההתבוננות הגבוהה שלהן, הן יכולות לעבור תהליכי התפתחות משמעותיים, לחזק את עצמן, ללמוד איך להתנהל עם עוצמת הרגשות ועם אתגרים החיים לפי הקצב והיכולת שלהן.

להכיר את התכונה כמפתח לקבלה עצמית

אכתוב בנימה אישית שהגילוי של תכונת הרגישות (שקרה במקרה, דרך כתבה בעיתון), היה אחד הדברים המשמעותיים שתמכו בי ועזרו לי להבין ולקבל את עצמי. כמו נשים רבות עם תכונת הרגישות, גם אני גדלתי בתחושה של שונות, זרות, לא הבנתי מה לא בסדר איתי ולמה אני מרגישה ומתנהגת שונה מהאחרות. בזכות היכרות עם התכונה הבנתי שאני חווה דברים אחרת, שיש לי סיבה לשונות שלי, והתחלתי לחפש מה יתמוך ויעזור לי.

לכל מי שמוצאת את עצמה בין המילים, אני ממליצה ללמוד על התכונה, וכך להבין איך להתנהל עם עצמה ועם החיים אחרת. אפשר להתחיל עם הספרים 'אדם רגיש מאוד', 'ילד רגיש מאוד', ומדריך ההישרדות לאמפתים, או עם הפרק בפודקאסט נחמד בעברית. אחר כך, תתחילו לגגל על 'אדם רגיש מאוד', ובאנגלית hsp- highly sensitive person, ותוכלו למצוא דברים. באנגלית יש הרבה יותר ספרים, מחקרים, אתרים ופודקאסטים.

אני אמשיך לכתוב על תכונת הרגישות ואיך להתמודד איתה, בעיקר בהורות, ואתן מוזמנות לכתוב לי ולשאול אותי שאלות לגבי זה, ואשתדל לייצר תכנים בהתאם. אתן יכולות להירשם פה למטה לעדכונים, ולקבל את התכנים הבאים בנושא.

שלכן,

לימור.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

הרגשתי שזה גדול עליי להיות אמא

קבלי בחינם תכנים שיעזרו לך להרגיש מובנת:

צרי קשר

תרגישי בנוח לכתוב לי דברים שחשובים לך,

לשאול אותי שאלות או לתאם מפגש ראשון לתהליך הליווי.

בהודעה ל – 052-2835020

שתהיה לך הורות טובה ומשמעותית, לימור

× ליווי תהליכי צמיחה לאמהות רגישות