חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
עצב ובכי אחרי לידה אישה בים

עצב ובכי אחרי לידה: אני מרגישה שאני לא אמא טובה לתינוק שלי

הרגשתי עצב ובכי אחרי לידה ולא היה לי מושג מה קורה לי, איפה האושר, ולמה אני עדיין לא אוהבת את התינוקת שלי. זה הבהיל אותי ולא ידעתי מה לעשות, אך זה הוביל אותי לתחושת שליחות לדבר בכנות על עצב ובכי אחרי לידה, על דיכאון ועל מה שעובר על נשים בתקופה הזאת.

ידעתי במשך שנים שאני אהיה אמא טובה. אמא טובה היא אמא מניקה, שאוהבת את הילדה שלה, אמא שנותנת חום ואהבה שמטפלת בצרכים ו… האם באמת יש הגדרה לאמא טובה ?

אני לא יודעת, אבל בחודשים שאחרי הלידה היה לי ברור שאני לא מתפקדת כאמא טובה, לא אוהבת (עדיין), לא מניקה, לא שמחה וזה הפיל אותי בכל פעם מחדש. הגוש הגדול עומד וממאן לזוז מהגרון שלי, הדמעות זולגות מעצמן ואני מנסה לראות שהעולם יפה, אבל לא מצליחה. מרגישה שנופלת ונופלת לאיזה בור שחור ולא מצליחה להרים את עצמי וליהנות ממה שיש.

אין בי שמחה, אלא עצב גדול שמעיק ומכביד

פיצקי בת חודשיים ואנחנו חוגגים מסיבת בריתה. המסיבה הייתה מוצלחת מאוד, בדיוק כמו שרציתי. הסתובבתי בין החברים והמשפחה, מחייכת מדברת, מסתירה דמעות מאחורי העיניים. למרות השמחה, אין בי שמחה אלא עצב גדול שמעיק ומכביד. כולם אומרים לי: 'נכון שזה אושר?' אני מחייכת. ובלב יודעת שאושר עדיין  אין כאן.

עוד חודש עובר ואני יושבת מול המחשב ומתחילה לשוטט באינטרנט כשמילות החיפוש הן "עצב ובכי אחרי לידה", משהו מבעבע בפנים ואומר לי שמשהו כאן לא בסדר. חודשיים וקצת ואני עדיין בוכה. אני יודעת שיש עליי אחריות גדולה, אני ההורה היחיד (והאחראי?) כאן ואני לא יכולה להניח לעצמי ליפול מטה.

מצאתי דולה לאחר לידה שעזרה לי למצוא אור בקצה המנהרה

אני מביעה משאלה: "הלוואי והיתה כאן מישהי כמו ה"לוחשת" שתבוא הביתה ותעזור במה שצריך". אני נענית שיש דבר כזה והוא נקרא: דולה לאחר לידה (דולה פוסט פארטום). אני מוצאת שם של מישהי, מתקשרת, והנה עונה לי מישהי עם קול רך ומכיל.

אני מתחילה לשאול מה זה אומר דולה לאחר לידה ומנסה להסביר מה אני מחפשת. היא אומרת שהיא לא מגיעה לאזור שלי ואני מתחילה לבכות ולא מצליחה להפסיק. היא מיד אומרת לי שיש לה טלפון של מי שהייתה המורה שלה וכדאי לי להתקשר ובמידה והיא לא תוכל שאחזור אליה והיא תבוא אלי.

כעבור יום הדלת נפתחת ומיכל (מיכל – מכילה) עומדת בפתח עם חיוך כובש ואני יודעת שיש אור בקצה המנהרה. מרגע זה ואילך מיכל בעיקר יושבת ומקשיבה לי, מדי פעם נותנת עצה כזו או אחרת כטיפ לטיפול בפופיק הקטנה אך מה שאני זקוקה לו היא אוזן קשבת אובייקטיבית.

השיחות עם מיכל מבהירות לי (בפנים בתוך הבטן), שמשהו לא רגיל עובר עלי ואני חוזרת לאינטרנט ומתחילה לברר על דיכאון אחרי לידה ואומרת שנדמה לי שיש לי משהו כזה או דומה לו.

אור בקצה המנהרה עצב ובכי אחרי לידה

אובחנתי עם דיכאון אחרי לידה, יש בזה הקלה מסוימת

אני מגיעה לאבחון (חודשיים וקצת אחרי הלידה). אובחנתי: יש לי דיכאון אחרי לידה! יש בזה הקלה מסוימת. יש שם למה שאני חווה, אני לא סתם "לא נורמאלית". אני זוכרת שליאת (הפסיכיאטרית) אמרה לי שיש הרבה נשים שמרגישות ככה ואני מיד עניתי (כמעט בצעקה), אז איפה הן?? אני מקבלת המלצה לקחת כדורים, אבל לא יודעת במה מדובר ופוחדת.

עוד שבוע עובר ועוד אחד ואני מחליטה שצריך לסיים עם זה כבר. אני מתקשרת לליאת ואומרת שאני רוצה להתחיל לקחת כדורים. אני מתחילה לקחת את הכדורים ומתחילה לחוש הקלה עצומה. ואז זה בא… יום אחד אני מסתכלת על האוצר שלי ומרגישה אהבה גואה בלב וחום עז עולה בי. אני שולחת לגיסתי שתחייה הודעת סמס: " אני מאוהבת! עכשיו מבינה על מה דיברת" ובוכה מאושר. עכשיו אני יודעת שזה מאושר.

אני לא מפסיקה לדבר ולספר שיש לי דיכאון אחרי לידה, מרגישה הקלה גדולה בגילוי הזה ובפרסומו. הדבר המדהים הוא שהחברות הקרובות לי מגלות מתוך השיתוף שלי, שעכשיו הן מבינות שייתכן וגם הן עברו דיכאון אחרי הלידה. השיתוף שלי גורם לנשים סביבי לדבר על התחושות הקשות שהיו להם.

אני מבינה לאט לאט שהדיכאון לא סתם הגיע אליי. אני מבינה שיש לי תפקיד בעלילה הזו. יש בי צורך לדבר ויש בי צורך לוודא שנושא זה לא יהיה חסוי עוד אלא לפרוץ את מחסום השתיקה, ולכן אני כותבת לכן.

 כתבה: אוסי הורביץ

 **

אם את מתמודדת עם עצב ובכי אחרי לידה, אז יעניין אותך לקרוא את המאמרים: האם זו עצבות חולפת או דיכאון אחרי לידה? וגם על כאבים רגשיים בהריון ואחרי לידה ואיך אפשר להימנע מסבל עודף, וגם א השיתופים האישיים: אני חודשיים אחרי לידה, מרגישה כמו אמא מקולקלת, ובזכותך למדתי שאני חזקה יותר ממה שחשבתי.

אם את במצב רגשי ירוד, מרגישה עליות וירידות בלתי נשלטות במצב רוח, אם את מרגישה אכזבה מהאמא שאת ומההורות, ורוצה להרגיש אחרת, אז ליווי רגשי אחרי לידה יכול לעזור לך. בתהליך ליווי תוכלי לדבר על מה שאת עוברת למישהי שממש מתעניינת בשלומך, לקבל כלים לעבור את התקופה שאחרי הלידה בטוב, וללמוד איך אפשר לתמוך בעצמך ולהתחזק גם ברגעים הקשים. כל הפרטים נמצאים כאן, ואת יכולה ליצור איתי קשר בווטסאפ, לימור.

קבלי בחינם תכנים שיעזרו לך להרגיש מובנת:

צרי קשר

תרגישי בנוח לכתוב לי דברים שחשובים לך,

לשאול אותי שאלות או לתאם מפגש ראשון לתהליך הליווי.

בהודעה ל – 052-2835020

שתהיה לך הורות טובה ומשמעותית, לימור

× ליווי תהליכי צמיחה לאמהות רגישות