חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
מה זה דיכאון אחרי לידה והאם זאת עצבות

איך תדעי אם זה דיכאון אחרי לידה או עצבות חולפת?

במאמר שלפניכן תוכלו למצוא מידע בהיר ונגיש על מה זה דיכאון אחרי לידה ומה ההבדל בינו לבין עצבות חולפת ואופיינית לתקופה שאחרי הלידה. אם יש שאלות שלא התייחסתי אליהן, תרגישו בנוח לכתוב לי, ואענה בשמחה.

שינויים רגשיים, עליות ומורדות במצב הרוח, בכי ועצבות, תסכול וחוסר אונים, הם חלק מההסתגלות להרחבת המשפחה ומהמעבר להורות.כבר כתבתי מאמר על השכיחות והלגיטימציה להרגיש קושי אחרי הלידה, מאמר על על הגעגוע לחיים הקודמים, מאמר על כך שהולדת תינוק היא לא רק אירוע משמח, וגם מאמר על איך אפשר להימנע מסבל עודף, ובמאמר הנוכחי אתמקד בדיכאון אחרי לידה.

אמנם המודעות לדיכאון אחרי לידה עלתה משמעותית בעשור האחרון, אך מעטות יודעות שיש רגשות ומחשבות מאוד דומים שעולים גם בדיכאון וגם במצב רגשי רגיל אחרי לידה, וההבדל ביניהם הוא הוא השכיחות, העוצמה ומידת הפגיעה ברווחה הנפשית ובתפקוד היומיומי. אני מקווה שהמאמר יוכל לעשות לכן סדר ויבהיר את מה שלא היה ברור.

מה זה דיכאון 'רגיל' בכלל?

דיכאון הוא בעצם שם שפסיכיאטרים נתנו לאוסף מסוים של סימפטומים, כדי לסמן התנהגות רגשית ופיסית מכאיבה ועוצמתית במיוחד, המתבטאת בסבל ומצוקה נפשית משמעותית שנמשכת לאורך שבועיים ברצף לפחות.

איך מאבחנים דיכאון רגיל?

כדי שיהיה קל יותר לטפל בכאב הנפשי, הפסיכיאטרים סימנו קווים כלליים שיעזרו להבדיל בין עצב, סבל וכאב אופייניים, העולים וחולפים כחלק ממהלך החיים וחולפים מעצמם, לבין כאב וסבל נפשי עוצמתי שפוגע בתפקוד ונמשך לאורך זמן.

לכן, שני הדברים המרכזיים באבחון של דיכאון יהיו:

* משך הזמן הוא שבועיים ברצף לפחות – בניגוד לכאבים נפשיים רגילים, המגיעים בגלים, עולים ויורדים, ומסתיימים תוך מספר ימים, אחד הקריטריונים לאבחון דיכאון הוא כאשר עוצמת הכאב הרגשי- התחושות, הרגשות והמחשבות – היא גבוהה לאורך רוב שעות היום, ברוב הימים והלילות, למשך שבועיים רצופים לפחות.

* מצב רוח דכאוני או ירידה משמעותית בהנאה ובעניין – אחד הדברים האופייניים לדיכאון הוא חוסר יכולת ליהנות ולהתעניין בדברים שבדרך כלל גרמו להנאה או עניין. כאשר חוסר ההנאה והעניין נמשך לאורך רוב היום בלי הפוגה, ללא צחוק, הנאה, וסיפוק מדברים, זה יהיה אחד הקריטריונים הבסיסיים לאבחון דיכאון, במידה והמצב נמשך למשך שבועיים ברצף לפחות.

בנוסף לאלו, יש קריטריונים נוספים המשמשים לאבחון דיכאון,
כאשר לפי הגדרה יש לבדוק אם לפחות חמישה מהם מתקיימים למשך שבועיים ברצף לפחות:

1.שינויים משמעותיים בתיאבון -יכולים להתבטא בירידה משמעותית בתיאבון, גם כשיש זמן לאכול וגם כשיש מאכלים אהובים על השולחן, וכתוצאה מכך ישנה ירידה מהירה במשקל. לחילופין, יכולה להיות גם עלייה משמעותית בתיאבון, אכילה תדירה ותכופה שלא הייתה בעבר, ועלייה מהירה במשקל. בקריטריון זה לא מדובר על חוסר יכולת לאכול בגלל שאין כוח או יכולת לבשל או בגלל שהתינוק/ת לא מאפשרים לאכול.

2. שינויים משמעותיים ביכולת להירדם ולישון– בתקופה שאחרי הלידה, בה ישנם הפרעות מרובות של שינה, מדובר על קושי להירדם ו/או לישון ברצף גם כשהתינוק ישן או לא נמצא ליד היולדת.

3. האטה – קושי לבצע משימות יומיום הדורשות מאמץ פיסי או מנטלי, גם אם הן קלות. למשל, להתלבש, להתקלח, לעשות רשימת קניות, וכדומה. בתקופה שאחרי הלידה הגיוני שיהיה קושי בגלל העייפות המוגברת, ולכן תשומת הלב תהיה על האופן בו נעשים הדברים הבסיסיים, האם ישנם רגעים בהם יש כוח ויכולת לבצעם, והאם הקושי בביצוע משימות משתנה לאחר שינה בלילה ומנוחה.

4. תשישות – הכוונה לתשישות משמעותית ואנרגיה ירודה שנמצאת ונוכחת לאורך רוב היום, עם מעט מאוד רגעים של כוח ואנרגיה, גם למטלות יומיום. בתקופה שאחרי הלידה נשים רבות סובלות מתשישות, לכן כדאי לבדוק האם מצב התפקוד, התשישות ועוצמת הרגשות משתנה לאחר שינה בלילה או לאחר מספר ימים של מנוחה.

5. חוסר ערך עצמי ואשמה מופרזת– חוסר יכולת לראות דברים טובים שהאישה עושה ביומיום, ראייה שלילית מאוד כלפי עצמה, דיבור עצמי רווי בהלקאה עצמית ושנאה עצמית, האשמה עצמית גבוהה גם על דברים שלא בהכרח קשורים אליה ולא נעשו בגללה. אשמה היא דבר נפוץ אצל אמהות אחרי לידה, לכן במצב דכאוני מדובר על רמה גבוהה של חוסר ערך עצמי ואשמה, יחד עם חוסר יכולת לראות את הדברים הטובים שהאמא עושה, כשהדיבור העצמי השלילי נעשה רוב היום, כל יום, ולמשך שבועיים ברצף לפחות ואינו משתפר בצורה ניכרת לאחר שינה בלילות ומנוחה.

6. קושי לחשוב, להתרכז ולקבל החלטות– בתקופה שאחרי הלידה ישנה עייפות אופיינית שמקשה על היכולת לחשוב ולהתרכז, אך במצב של הלך רוח דכאוני, מדובר בקושי בעוצמת עייפות גבוהה שמרגישה כמו מיסוך התודעה, המקשה על החשיבה, הריכוז והיכולת לקבל החלטות, גם כשמדובר במשימות פשוטות של היומיום כמו מה לקנות מהסופר או איזה בגד ללבוש, והמצב הזה מתקיים כל יום, למשך רוב היום ולשבועיים ברצף ואין שינוי משמעותי גם לאחר שינה בלילות ומנוחה.

7. מחשבות אובדניות– לפעמים הלך הרוח הדכאוני מתבטא במחשבות על רצון למות, יחד עם תכנית התאבדות או בלעדיה. גם לנשים שאינן בדיכאון יכולות לעלות מחשבות על רצון להיעלם או לא להיות, בגלל שהמציאות קשה, אך במצב דכאוני המחשבות חוזרות על עצמן והן לא מגיעות מקושי רגעי וידיעה שאין רצון אמיתי למות, אלא מעידות על מצוקה משמעותית שמצריכה התייחסות ♥.

פרחי באך בהריון ודיכאון אחרי לידה
להכניס נשימה

האם הקריטריונים לאבחון דיכאון אחרי לידה שונים מהקריטריונים לאבחון מדיכאון רגיל?

לא. דיכאון אחרי לידה נחשב בשדה המקצועי לדיכאון רגיל שמתחיל בחודשים שאחרי הלידה.

מתי דיכאון אחרי לידה מתחיל?

דיכאון אחרי לידה יכול להתחיל כבר מהחודש הראשון שאחרי הלידה, ובפעמים רבות הוא מתחיל כבר בתקופת ההריון, אך במידה ואינו מאותר ומטופל הוא ממשיך לתקופה שאחרי הלידה.

איך אפשר לדעת אם זה דיכאון אחרי לידה או עצבות חולפת?

הדברים המרכזיים ששונים בין עצבות חולפת לבין דיכאון הם:

  • במצב דכאוני עוצמת הקושי והסבל הרגשי בדרך כלל תהיה גבוהה יותר ממצב של עצבות חולפת.
  • במצב דכאוני הקושי יהיה במשך רוב שעות היום, כל יום, למשך שבועיים לפחות, ואילו במצב של עצבות חולפת הקושי יגיע ויחלוף לאחר מספר שעות או ימים.
  • במצב דכאוני מידת ההשפעה על התפקוד, ההנאה והיכולת לעשות דברים משמעותיים ומהנים עבור האישה תהיה גדולה יותר מאשר במצב של עצבות חולפת.
  • במצב דכאוני מספר הקריטריונים המוזכרים יהיו חמישה לפחות, בעוד בעצבות חולפת יהיו פחות קריטריונים.
  • במצב דיכאון אין תחושת הנאה, סיפוק, תחושת משמעות ושמחה או שיש במידה מאוד מועטה, בעוד שעצבות חולפת יכולה להיות בבת בבד גם עם רגשות של הנאה, עניין ומשמעות.

הלך הרוח הדיכאוני מאופיין בעוצמה גבוהה של קושי רגשי ואינו מגיע בגלי מצב רוח עולים ויורדים, הוא מרגיש כמו ערפל תמידי, חושך גדול, בור שנופלות אליו ללא אפשרות ליציאה. זה מרגיש כמו עצבות וכאב סטטי שנמצאים רוב היום ואינם חולפים, ומקשים על החיבור עם התינוק, ביכולת ההנאה, במחשבות וברגשות קשים שעולים, ולפעמים גם בביצוע של מטלות היומיום.

לעומת זאת, בעצבות וכאב שהם חלק מהאתגר בהסתגלות לשינוי אחרי לידה, העוצמה מגיעה בגלים שעולים ובאים, ומתקיימים לצד רגשות חיוביים אחרים. כלומר, רוב הנשים אחרי לידה מרגישות גם עצבות וגם שמחה, והרבה פעמים מרגישות גלים של עצבות, אשמה, תסכול ותשישות (שגם הם קשים להסתגלות והרבה פעמים מבקשים התייחסות), הנמצאים יחד עם גלים של שמחה, עונג, סיפוק וגאווה.

האם אישה בדיכאון אחרי לידה מתמודדת עם סוג מחשבות ורגשות שונים מאישה שאינה בדיכאון?

לא, אבל העוצמה, התדירות והמשך שלהם גבוהים, מכאיבים יותר ומשפיעים בצורה משמעותית יותר על הרווחה הנפשית, על ביטויים פיסיים וקוגניטיביים ועל התפקוד היומיומי.

אם אישה מתפקדת היטב ומבצעת את משימות היומיום, האם זה אומר שהיא לא בדיכאון?

לא, תיפקוד משימות היומיום הוא רק אחד מהקריטריונים לאבחון דיכאון ואינו מעיד על כך שאישה איננה בדיכאון. בפועל, נשים רבות מצליחות בהסתרה של רגשותיהן, מחשבותיהן ומצוקותיהן הרגשיות, ועושות מאמץ גדול כדי לתפקד ולהציג כלפי חוץ נראוּת מתפקדת, מחשש לביקורת חיצונית ופנימית, מה שפעמים רבות מקשה עליהן ועל הסביבה שלהן לסייע להן בתמיכה ועיטוף שיעזרו להן לעבור את התקופה בשלמות רגשית.

דיכאון אחרי לידה
להיות יחד עם התינוק שעות ממושכות, יכול להיות קשה לרוב האמהות

מה אם אישה אחרי לידה מרגישה גם עצבות וגם שמחה בו זמנית?

עצבות ושמחה בו זמנית הם אחד הדברים האופייניים לתקופה שאחרי הלידה ואינם מעידים בהכרח על דיכאון (למאמר 'כאבים רגשיים הם חלק בלתי נפרד מהתקופה שאחרי הלידה' לחצי כאן). אמנם להרגיש רגשות קשים ולא נעימים זה לא נעים וגם מלחיץ, אבל קיומן של רגשות לא נוחים וקשים להתמודדות לצד רגשות נעימים ומרחיבי לב, זה המצב הנורמלי והרגיל של נשים אחרי לידה והוא בדרך כלל אינו דכאוני.

חשוב לדעת – גם אם האישה איננה מתמודדת עם דיכאון, גם קשיים רגשיים רגילים (קשיי הסתגלות, בעגה המקצועית) יכולים להיות מאתגרים להתמודדות, לעלות זיכרונות ילדות, אשמה, רגשות עוצמתיים, פחדים וחרדות ריחוק מהתינוק ולהוביל להתנהגות שרחוקה מהאמהות שהן רוצות להיות. גם הם מבקשים התייחסות ולפעמים גם מצריכים עזרה מקצועית כמו ליווי רגשי, כדי להתמודד ולהרגיש טוב.

איזה דימוי מסביר את ההבדל בין עצבות חולפת לבין דיכאון?

אני נעזרת בדימוי הזברה כדי לתאר את המצב הרגשי האופייני של נשים אחרי לידה, המתמודדות גם עם תחושות משמחות (הצבע הלבן בפסי הזברה) וגם עם תחושות לא נוחות, לא נעימות, קשות ומאתגרות מאוד (הצבע השחור בפסי הזברה).

דיכאון אחרי לידה תחושות מגוונות זברה
דימוי הזברה לתחושות אחרי לידה: גם שחור וגם לבן

לעומת זאת, במצב של דיכאון, יש מעט מאוד או בכלל אין שמחה, התרגשות, חיבור, הודיה, הנאה, עניין, סקרנות (אותם פסים לבנים של הזברה) ברוב היום למשך תקופה של שבועיים לפחות, והתחושה הפנימית תהיה שחורה או אפורה כהה, שהדימוי המתאים לה הוא סוס שחור אפרפר.

  • אם עולים לכן דימויים נוספים, אשמח לשמוע. תכתבו לי.
דימוי הסוס השחור לתיאור הלך הרוח הדכאוני

האם אישה בדיכאון אחרי לידה משוגעת?

כלל וכלל לא. אישה (וגבר) המתמודדת עם דיכאון היא אישה רגישה שנפגשה עם כאב, שבר ואובדן בחיים, שעוברת שינויים גופניים והורמונליים, שנסיבות החיים שלה לא קלות או קשות מאוד, והגוף והנפש שלה מוצאים את הדרך לחצות את הכאב והשבר על ידי הנמכה של המעורבות במציאות, התנתקות, והימנעות. על ידי טיפול מתאים, מתן מקום לשבר ולכאב ובדיקה האם אפשר לשנות ולהקל על המציאות, יכולה להיות הקלה משמעותית ומעורבות חזרה בחיים, על פי הקצב האפשרי.

למה הכוונה ב'דיכאון קל' אחרי לידה?

דיכאון באופן כללי נע על רצף, ויש דיכאון קל, דיכאון בינוני ודיכאון קשה, כאשר רוב הנשים שאובחנו אחרי לידה עם דיכאון מתמודדות עם דיכאון קל. כשמשתמשים בביטוי 'דיכאון קל, מתכוונים לכך שמידת הסבל של האישה נמוכה יותר, חומרת הסימפטומים נמוכה יותר, והפגיעה של הדיכאון בתפקוד היומיומי של האישה בחיי היומיום היא נמוכה יותר מאישה המתמודדת עם דיכאון קשה, וגם משך הדיכאון קצר יותר.

יחד עם זאת, כדאי לדעת: גם דיכאון 'קל', נחווה כקשה מאוד ולפעמים גם בלתי אפשרי עבור הנשים שמתמודדות, ואין להקל בו ראש.

איפה אפשר לאבחן דיכאון אחרי לידה?

אנשי המקצוע בקהילה האחראים לאבחון של דיכאון אחרי לידה הם פסיכיאטרים ופסיכיאטריות (רופאים ורופאות בהכשרתם) ואפשר לפגוש אותם במרכזי בריאות הנפש של האישה, מרפאות בריאות הנפש בקהילה או באופן פרטי.

אבחון פסיכיאטרי חשוב כדי לעזור במתן טיפול,  הכולל התאמת כדורים מתאימים, במידה ויש צורך, ובהפניה לסוג טיפול המתאים להתמודדות, לבדיקה האם מדובר בדיכאון או אולי בבעיה רגשית אחרת (חרדות, פוסט טראומה, הפרעה טורדנית וכדומה), ובהפניה לבדיקות רפואיות נוספות במידת הצורך.

כדאי ללכת למרפאות ולפסיכיאטריות שמומחיות בתחום הרגשי של נשים אחרי לידה, כדי לקבל את האבחון והמלצות לטיפול המתאים. למשל, מרפאת חווה בשיבא, בריאות הנפש של האישה באיכילוב, ומרפאת הילה בבית חולים הדסה. את ההפניה לאבחון מעניקים רופאי ורופאות המשפחה.

במידה ויש רצון לעשות אבחון פסיכיאטרי, אך יש קושי שמונע לגשת לאבחון, אני אוכל לעזור בזה במפגשי הליווי שאני עושה, בהם אפשר לתת מקום לכל החששות ולבדוק יחד מה יכול לסייע כדי לבצע את האבחון החשוב.

תינוקת לא נרדמת על הכתפיים של אמא
תינוק שבוכה הרבה הוא אחד מהדברים שגורמים למצוקה רגשית אצל אמהות

האם צריך ללכת לאבחון לפני שמתחילות טיפול?

אין חובה כזאת. הטיפול שנמצא יעיל להתמודדות עם דיכאון קל הוא טיפול בדיבור, בעיקר בגישות קוגניטיביות- התנהגותיות כמו CBT ו ACT (תרפיית קבלה ומחויבות), והצלחת הטיפול תלויה בעיקר בקשר הטיפולי שנרקם בין האשה למטפלת. אפשר להתחיל טיפול ברגע כשמרגישים כאב רגשי ויודעות איזה סוג טיפול יעזור ומי אשת המקצוע שרוצות ללכת אליה.

סוגי הטיפול בדיכאון משתנים ונלמדים כל הזמן, והדרך הטובה ביותר לדעת אם הטיפול עובד הוא לבדוק אם יש כימיה עם המטפלת, אם את מרגישה בנוח לבטא את עצמך מולה על הקשיים שאת חווה, ואם יש התחלה של הטבה במצב הרגשי תוך כחודשיים- שלושה.

מתי כדאי להתחיל לטפל?

כדאי ליצור קשר עם גורם מטפל כמה שיותר מוקדם, ברגע שיש רגשות עוצמתיים שקשה להתמודד איתם והם מעוררים מצוקה רגשית, פחדים ופוגעות בהתנהגות וברווחה הנפשית, ו/או כשיש מחשבות אובדניות. לפעמים ייעוץ חד פעמי נקודתי יספיק כדי להרגיע, להסביר ולתת כלים להתמודדות, ולפעמים יהיה צורך בליווי, אבחון או טיפול ארוך יותר. ככל שהפנייה מוקדמת יותר, כך יש סיכוי גבוה יותר למנוע דיכאון אחרי לידה ולטפל בו ביעילות.

מי הכתובת בקהילה שאליה אפשר לפנות כשיש חשש לדיכאון אחרי לידה?

אחיות טיפת חלב או רופא/ת המשפחה. כאן תוכלי למצוא את שאלון אדינבורו לאיתור דיכאון אחרי לידה, המחולק בתחנות טיפת חלב.

מקווה שהמידע נתן להן בהירות וסדר, שיוכל לעזור לכן. אם יש לך שאלות נוספות? ממש אשמח לענות, תכתבי לי כאן ואתן מוזמנות לייעוץ נקודתי או תהליך ליווי איתי, בשמחה.

כאן יש עוד מאמרים שכתבתי:

האם כאב רגשי בהריון ואחרי לידה מעיד על כך שמשהו לא תקין?

חוסר שינה אחרי לידה – לא כולן סובלות אותו דבר

אהבה לתינוק שעוד לא הגיעה, מה אפשר לעשות?


שלכן,

לימור

מלווה רגשית נשים אחרי לידה יוצרת האתר.
אפשר ליצור איתי קשר דרך הודעה למייל או לווטסאפ : medabrot.imahut@gmail.com 052-2835020

לדף הפייסבוק של 'נשים מדברות אמהות'

קבלי בחינם תכנים שיעזרו לך להרגיש מובנת:

צרי קשר

תרגישי בנוח לכתוב לי דברים שחשובים לך,

לשאול אותי שאלות או לתאם מפגש ראשון לתהליך הליווי.

בהודעה ל – 052-2835020

שתהיה לך הורות טובה ומשמעותית, לימור

× ליווי תהליכי צמיחה לאמהות רגישות