כשמה שעזר בעבר כבר לא עוזר כשאני אמא לתינוק

מאת : לימור לוי אוסמי

11 בפברואר 2019 | 0 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, מבט מקצועי, עזרה ודאגה לעצמנו, עמוד הבית, פחדים וחרדות אחרי לידה, קושי אחרי לידה, תחושות מגוונות אחרי לידה

 

בעקבות יומיים בהם הייתי די מוצפת רגשית ולא הצלחתי להתאזן כמו בדרך כלל, ובעקבות זה שמה שבסוף הכי עזר היה לעשות מדיטציה וללכת לים, עלו בי מחשבות לגבי הכלים לאיזון רגשי שזמינים לנו כשאנחנו אמהות לתינוקות.

חשבתי על זה שאנחנו חיות חיים שלמים עד שאנחנו הופכות להיות אמהות, חיים בהם אנחנו מלקטות לתוכנו אסטרטגיות וכלים שונים להתמודד עם מצבים רגשיים שונים, ואז מגיעה ההורות ואנחנו שמות לב שמה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד.

מה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד

יש המון סיבות לזה שמה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד עכשיו, החל מזה שאין לנו מספיק זמן לעצמנו, אנחנו עייפות, שיש תינוק שצריך לטפל ועד לזה שמעולם לא התמודדנו עם מצבים רגשיים דומים או עם עוצמה כזאת של תחושות, ולפעמים גם השינוי הרוחני והרגשי שחל בנו עצום ואנחנו צריכות דברים שונים שיעזרו.

לוקח זמן להבין שמה שבעבר עבד עבורנו מעולה, כבר לא מתאים היום, אם זה בגלל המציאות שהשתנה, מצבים רגשיים שהשתנו או אנחנו שהשתנינו. לפעמים, יהיה מפח נפש לגלות ש'כלום לא עובד', אבל זה לא שכלום לא עובד, אלא שכנראה זה הזמן לבדוק מה הדבר או הדברים החדשים שיכולים לעזור.

אז כן, צריך לפעמים להיפרד (לתקופה או לתמיד) מאסטרטגיות שעבדו לנו בעבר, כמו להתנתק, לקפוץ לחופשה, להיפגש בספונטניות עם חברה, ללכת לים, לתרגל יוגה בערב, לעשות מדיטציה של שעה או לקחת יום חופש כדי לנקות את הראש. וכן, יש בזה קצת עצב להיפרד מהן, עצב מובן מאליו, שאפשר לשים לב אליו.

מה כן יכול לעזור?

האם זה אומר שאין כלים ואסטרטגיות אחרות שעובדות טוב אחרי הלידה ויכולות לעזור להתאזן ולהרחיב נשימה? בכלל לא, להיפך, ואנחנו יכולות להיפתח אליהם ולהתחיל לגלות אותם כשיש הסכמה או הבנה שמשהו חדש מבקש להיכנס למערכת ולהניח למה שעבד בעבר קצת בצד.

אני חושבת שאצל רוב הנשים אסטרטגיות והכלים להתמודדות אחרי לידה הם קטנים וזמינים יותר מתקופות אחרות, כאלה שלא צריך להוציא המון אנרגיה כדי להשתמש בהם. למשל:

  • להסב את תשומת הלב לנשימה, לקחת נשימות ארוכות דרך האף (נשימה מודעת).
  • לשתות משהו חם או להחזיק משהו חם (כמו כרית חימום, למשל).
  • להתקלח (כשאפשר 😊) .
  • לדבר עם חברה טובה, גם אם חמש דקות או בצורה מקוטעת.
  • להוריד אל הכתב את מה שמעורר או מציף בקצרה או בהרחבה.
  • לשמוע מוסיקה.
  • לזוז, לנוע, לרקוד.
  • להריח משהו נעים. למשל, קרם גוף או שמן אתרי.
  • לישון (כשאפשר 😊).
  • להיפגש עם אמהות לתינוקות.
  • להשתתף בקבוצה וירטואלית שאפשר לפרוק בה ולראות שנשים נוספות מתמודדות עם דברים דומים.

ועוד, ועוד, ועוד.

גם כשהמצב הרגשי מבקש ליווי רגשי או טיפול, לפעמים התקופה שאחרי הלידה מבקשת התאמות למצב החדש. למשל, לפעמים עולה צורך חדש ב:

  • התמקדות ב'כאן ועכשיו', מציאות של אחרי הלידה בלי לגעת בעבר או באזורי חיים נוספים בהרחבה.
  • ליווי רגשי בנוכחות עם התינוק.
  • ליווי רגשי בלי לצאת מהבית הבית. למשל, לבחור באשת מקצוע שמגיעה הביתה או לעשות מפגש בשיחות וידאו.
  • לקיים מפגשים בשעות הערב.
  • לעשות תהליך רגשי קצר מועד.

ועוד.

 

המפתח בעיניי הוא ההקשבה להשתנות, הקשבה למי שאנחנו היום, כפי שאנחנו. לבחון בכל יום או בכל תקופה מחדש מה מתאים לי, מה עוזר לי, מה יכול לתמוך בי, בלי להתאמץ ולנסות לגרום בכוח לדברים שיעבדו. העבודה הרגשית במסע ההתפתחות שלנו כאמהות מתחיל אחרי הלידה ומתחיל בלמידה כיצד לקבל את המציאות החדשה ואותנו החדשות כפי שאנחנו ומתוך זה לבדוק מה יהיה לנו הכי טוב ומרווח. זאת למידה, זה לוקח זמן, אבל זה לגמרי משתלם. אפשר להתחיל בצעדים קטנטנים, ובכל יום להוסיף עוד צעד אחד של התקרבות לעצמנו.

 

 

לימור לוי אוסמי, יוצרת האתר, מומחית למעבר הרגשי להורות.

על האפשרות להיפגש איתי.

ליצור קשר: Medabrot.imahut@gmail.comלדף הפייסבוק

לעוד דברים שכתבתי

 

נושאים קשורים :

השאירי תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם :

מה לעשות עם התמלולים ? לידה טבעית- מסע אישי . חלק 6

מאת : לימור לוי אוסמי

16 בנובמבר 20100 תגובות

מתוך לידה טבעית- מסע אישי, סיפורי לידה

הגעתי לראיון מרוגשת ונרגשת (למי שלא מעודכנת בפוסטים הקודמים, הנה הפוסט האחרון ) אני חושבת שזו הייתה הפעם הראשונה בחיי שיזמתי פגישה עם מישהי אחרת, כשאין לי מושג מה המטרה של המפגש ולאן זה יוביל. ובאמת, אחת השאלות שנשאלתי על ידה הייתה : "למה הראיון ?"  אמרתי לה שהבנתי ממש עכשיו שאני רוצה לכתוב ולחקור, […]

אמא רקפת מעניקה טיפים לאמהות אחרי לידה

מאת : אמא רקפת לרר

3 בספטמבר 20102 תגובות

מתוך אחרי לידה, מקצועניות מדברות

1. דולה פוסט פארטום – דולה פוסט פארטום (מלווה/תומכת אחרי לידה) יכולה ללמד את הטיפול בתינוק טוב יותר מאמהות/סבתות שעשו את זה לפני 30 שנה. העזרה והלימוד של הדולה פוסט פארטום אחרי לידה מאפשרת להשאיר את היחסים במשפחה נייטרלים ולאמא הטרייה להביע רגשות במקום מכיל וללא מסיכות.

2 תהיי שלמה עם הבחירות שלך – הנקה או בקבוק, חיסונים או לא…שום דבר לא קריטי. למשל, אפשר להאכיל את התינוק גם מבקבוק אם זה לא הולך. אל תתאכזבי מעצמך. זה רק גורם לרגשות קשים ושיפוט עצמי שמקרינים גם עלייך וגם על התינוק ועושים את ההסתגלות אחרי הלידה ליותר קשה.

שיעורים פרטיים בסטטיסטיקה

מאת : יפעת הרץ

17 בינואר 20133 תגובות

מתוך הריון, יומן הריון

אתמול נפגשתי שוב עם הסטטיסטיקה. ככה, מחוץ לאוניברסיטה, היא חיכתה לי בפינה.

רופא מקסים, מרפאה נעימה, חדר חשוך, כיסא נח, רגלים מפושקות ועובר ( שאני חושבת שהוא עוברית) מתנועע בשמחה על המסך הגדול מולי. מודדים את אורכה, מודדים את עובי הנוזל בעורפה ומופיע שם מספר שלכמה רגעים לא אומר לי כלום ( על אף הסבר מפורט לו זכיתי בדיוק שתי דקות קודם לכן).

'שקיפות בינונית' אומר הרופא ואני שואלת 'מה זאת אומרת בינונית' ( אצלי שום דבר לא בינוני אדון!), והוא משיב, השקיפות לא תקינה, מסיים בעדינות חן ורגישות את הבדיקה ועובר איתי למשרד, שם ההיא של המספרים מהתיכון לא מפסיקה לדבר. ומאז, בשלושים השעות האחרונות, להוציא חמש שעות שינה טרופה, כל עולמי מתמלא במספרים ובשנאתי משכבר הימים- גב' סטטיסטיקה. אחוזונים, פילוחים, סיכויים, סיכונים, התפלגויות… שכל-כולללללם מספרים של אי ודאות מדודה היטב.

נעים לי להכיר

היי, איזה כיף שאת כאן. אם כשאת קוראת את התכנים את מרגישה בבית, אם מעניין אותך לעזור לעצמך להתפתח ולצמוח דרך המעבר להורות. אז תלחצי כאן, אולי יענין אותך להיפגש איתי 

כשמה שעזר בעבר כבר לא עוזר כשאני אמא לתינוק

כלי יעיל להתמודדות עם רגשות אשם

רוצה לקבל את התכנים החדשים מהאתר?

שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)