אמהות בדיכאון אחרי לידה
אחרי לידה,  דיכאון אחרי לידה

אמהות בדיכאון אחרי לידה מספרות: "אני לא האמא שחשבתי שאהיה. הלוואי והייתי אחרת"

אמהות בדיכאון אחרי לידה בדרך כלל מרגישות פער גדול בין הציפיות שאיתן הן הגיעו אל האמהוּת (החדשה או המתרחבת) לבין המציאות שאיתה הן מתמודדות. כלומר, הן מרגישות שישנו פער משמעותי בין האמא שהן חשבו שהן תהיינה או רצו להיות, לבין האמא שהן מגלות שהן במציאות.

אני מרגישה שאחת הסיבות לכך שהרגשתי גרוע אחרי הלידה היה בגלל שהייתי צריכה להודות בפני עצמי שאני לא 'אמא אדמה'. .. אני חושבת שמאוד רציתי להרגיש "ואוו, זה נהדר להישאר בבית", אבל לא הרגשתי ככה. הרגשתי שאני כישלון כאמא אם לא טוב לי להישאר בבית ואם אני לא מסתדרת עם זה.

Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

הקונפליקט בין הציפיות למציאות נוגע למגוון תחומים הנוגעים לחייהן של אמהות ומתעוררים בעיקר סביב נושא הלידה, ההנקה, העבודה מחוץ לבית, ועוד, כאשר עבור כל אמא הקונפליקט נמצא בשיאו סביב נושא אחר, המשקף עבורה מהי "אמא טובה". בדרך כלל הקונפליקט נמצא סביב נושאים בהם יש פער גדול בין הציפיות לבין המציאות ואופן התפקוד וההתנהגות היומיום, וככל שהפער גדול יותר, כך הקונפליקט והמצוקה הרגשית גדלה גם היא.

נשים בדיכאון אחרי לידה רוצות להרגיש תחושות הקרובות יותר לציפיות שלהן

אצל אמהות אחרי לידה שיש להן ילדים גדולים ישנו קונפליקט ייחודי הנמצא סביב הפער בין הרגשות, התחושות וההתנהגות שהן וזוכרות אחרי הלידות הקודמות, לבין איך שהן מרגישות ומתנהגות עם הילד החדש שהצטרף למשפחה. אמהות לילדים גדולים בדרך כלל יודעות שהן לא אמהות מושלמות ושאין דבר כזה תינוקות מושלמים, אך הן יכולות למצוא את עצמן נאבקות בציפיות ובידע הקודם שלהן לגבי מה הן יכולות להרגיש ולעשות.

גם אצל אמהות חדשות וגם אצל אמהות לילדים גדולים שנמצאות בדיכאון אחרי לידה, קיים מאבק בין הרצון להרגיש תחושות מסוימות, הקרובות לאיך שהן היו רוצות להרגיש, לבין איך שהן מרגישות בפועל. המאבק הזה יוצר קושי רגשי, אכזבה, תסכול וחוסר אונים, וכשרגשות אלו בעוצמה גבוהה הם מפריעים לתפקוד ולרווחה הנפשית. חשוב להבהיר שלא רק נשים בדיכאון אחרי לידה מתמודדות עם פער בין הציפיות למציאות, אלא כל אישה אחרי לידה מתמודדת עם פערים בעוצמה משתנה, אך נשים בדיכאון אחרי לידה מתארות פער גדול יותר ואשמה גדולה יותר בשל כך.

"לא יכולתי להרשות לעצמי להודות בעובדה שאני לא מצליחה להסתדר לבד".


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

חשבתי לעצמי: 'איך אני הולכת להעביר יום שלם ומתי הוא (בן הזוג) יחזור כבר הביתה? מצד שני, היה חלק בי שאמר לעצמי: 'אלוהים ישמור, יש לך סך הכל שני ילדים, יש כאלו שיש להן 4 ילדים ויותר.. .. זה רק שני ילדים, באמת, זה לא כזה נורא'. זה היה מאבק תמידי בראש שלי"


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

אמהות אחרי לידה בכלל, ואמהות בדיכאון אחרי לידה בפרט, מרגישות שהגיעו עם ציפיות מסוימות להורות שאמורות להתממש, וכאשר זה לא קורה הן בטוחות שהן עושות משהו בסדר, או שהן עצמן לא בסדר או שמשהו דפוק בהן. כתוצאה מכך, גוברת האשמה, האכזבה העצמית וישנם ניסיונות חוזרים לשנות את עצמן, לשנות את ההתנהגות שלהן, לשנות את התחושות שלהן, כדי להתאים את עצמם לאידיאל האמא הטובה. מיותר לומר שניסיונות אלה בדרך כלל לא צולחים, מה שגורם למפח נפש ותסכול גדול עוד יותר.

זה תהליך שלוקח זמן להשלים עם האמא שהינך

זה לא פשוט לשים לב לבד, שלא כחלק מליווי רגשי מקצועי, לאמירות פנימיות נוקשות המעידות על הפנמת דימוי האם האידיאלי ועל הפנמת האופן שבו אמהות אמורות להתנהג ולהרגיש. תחושות אשמה במידה גבוהה, הלקאה עצמית, חוסר שביעות רצון מאיך שנשים מתנהגות ומרגישות כאמהות, יכולות לסמן את הכיוון או את האיזור בו קיים פער משמעותי בין הרצון למציאות. כמו כן, רמזים להפנמה של הדימוי האידיאלי יכולים להיות פזורים סביב שימוש בביטויים כמו "אני צריכה", "אני חייבת", "אני אמורה", "זה מה שצריך לעשות", הדבר הנכון הוא..", "הדבר הטוב ביותר הוא..".

מה שאפשר לומר שעשיתי, זה לטאטא מתחת לשטיח את כל מה שקשור להיותי אישה ולהגיד 'אני משהו אחר עכשיו'. אבל בזה שהתכחשתי למשהו שהוא חלק ממני, אני בעצם הזקתי לעצמי.


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

בהקשבה לאמהות אפשר לשים לב שיש להן סטנדרט מסוים, שהן פעמים רבות לא ערות אליו לגבי אופן ההכלה של הילדים, הנקה, צורת הלידה, שילוב בין הורות לקריירה, הזוגיות, סדר יום, ולגבי תחושות שמתעוררות או לא מתעוררות בהן כלפי ההורות או הילדים.

אני אמורה להסתדר לבד, ולא לקרוא כל הזמן לאנשים.


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

כל הזמן הסתכלתי בפינות של הבית וחשבתי לעצמי 'אלוהים, הבית כל כך מלוכלך, אני מרגישה ממש מדוכאת כי יש פה גושי לכלוך בלי סוף'.. הייתי רגילה לחשוב 'המטבח כל כך מלוכלך, אני בן אדם כזה גרוע'..


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

הקטנת הפער בין המציאות לדימוי האידיאלי

חלק מהעבודה הרגשית עם נשים אחרי לידה ונשים בדיכאון אחרי לידה הוא הקטנת הפער בין המציאות ההורית לבין הדימוי ההורי האידיאלי, ובכך להגדיל את הרווחה הנפשית. הקטנת הפער נעשית הן על ידי הגמשת האידיאל והרחבה של מושג ההורות הטובה, והן על ידי הרחבה של רפרטואר ההתנהגויות והרגשות, כך שיהיו קרובים יותר לערכים היוצקים משמעות אמיתית וכנה לאמהות.

ככל שהפער בין המציאות לדימוי האידיאלי קטן יותר, כך נשים מרגישות פחות אשמה ויותר חמלה, ומאפשרות לעצמן להיות האמהות שהן יכולות להיות, ומצליחות למצוא משמעות והנאה גם בהורות מסוג אחר מזו שרצו או קיוו לה. צמצום הפער בין הדימוי למציאות הוא אפשרי ומהווה חלק משמעותי בהקלה הרגשית וברווחה הנפשית של נשים בדיכאון אחרי לידה.

שאלות לבדיקה אישית שאפשר לעשות כדי ללמוד את עצמכן:

  1. איזו אמא הייתי רוצה להיות?
  2. מה הדברים שאת מעריכה בעצמך כאמא?
  3. מה התחום שבו היית רוצה להתנהג או להרגיש אחרת?

הלמידה העצמית המתפתחת אודות הציפיות ההוריות המופנמות יכולות לעזור, במטרה למצוא את הדרך ההורות הייחודית לכל אמא ומשפחה. אין דרך אחת להיות אמא שטובה לעצמה ולילדים שלה, אין דרך אחת נכונה להרגיש או להתנהג בהורות, אלא לכל אישה ולכל משפחה יש את הנתיב הייחודי לה, שתפור למידותיה וליכולות שלה. אפשר לכבד את המגוון שאנחנו, את העושר האישי והמשפחתי שנוצר מתוך אותו מגוון, כי מתוך אותו מגוון אפשר לצמוח ולהיות נשים שטוב להן בתוך ההורות שלהן.

לימור לוי אוסמי, מלווה רגשית נשים אחרי לידה ובהורות, בכרכור ובשיחות וידאו. יוצרת האתר.

אפשר ליצור איתי קשר דרך הודעה לטלפון או למייל: 052-2835020 Medabrot.imahut@gmail.com

יכול לעניין אותך גם:

ליווי רגשי אחרי לידה
"אני אמא לתינוק, האם מה שאני מרגישה הוא נורמלי?"
הרצאה דיגיטלית
שיתופים אישיים ומקצועיים על תחושות של נשים אחרי לידה

פוסטים נוספים לנשים בדיכאון אחרי לידה:

איך תדעי אם זה דיכאון אחרי לידה או עצבות רגילה של אחרי לידה? כל מה שרצית לדעת
התרפיה הבודהיסטית דרך וגישה ייחודית לעזרה ותמיכה אחרי הלידה
תרפיית קבלה ומחויבות לטיפול בנשים בדיכאון אחרי לידה

Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression. N. Mauthner, Canadien Psychology, 40, 1999

לדף הפייסבוק נשים מדברות אמהות

לימור לוי אוסמי

מלווה רגשית נשים אחרי לידה ובהורות, יוצרת האתר 'נשים מדברות אמהות'. נפגשת עם נשים בכרכור ובשיחות וידאו. אפשר ליצור איתי קשר בהודעה - 052-2835020 ואשמח לתאם שיחה.

2 Comments

  • Avatar

    תמר קלר

    כן לימור, אני מסכימה,

    אכן יש פער בין הצפיות למציאות בשטח ותמיד ובכל מצב בחיים כשהציפיות שלנו אינן מתואמות האכזבה רבה והתגובה בהתאם.אחרי הלידה זה בהחלט יכול להתבטא בדיכאון.
    יחד עם זאת כשיש חוסר איזון הורמונלי ורגישות גבוהה בתזמון שכזה אי אפשר לעשות תיאום ציפיות או להנמיך את הציפיות על אחת כמה וכמה כשהדיכאון עמוק כי הכל נמצא וסובב בתוך הוריקן של רגשות. להפסיק את המאבק זה אחד מהטיפים שאני ממליצה לנשים שאותן אני מלווה, זה הצעד הראשון בעצם.
    שמתי לב שיש גם הבדל בין אמהות המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה שעברו ניתוח קיסרי לאלו שעברו לידה ללא ניתוח, גם את זה אתחיל לבדוק
    יותר לעומק בקרוב,
    נשתמע , תמר

  • לימור לוי אוסמי

    לימור לוי אוסמי

    היי תמר, תודה על התגובה,
    אמשיך להרחיב על המקומות האלו, אביא נקודות ראייה ופרשנויות אפשרויות של הדברים ואולי חלק מהדברים יתחברו לך ואני מניחה שחלק גם יישארו עם סימני שאלה. אם היה מתכון למניעה או התמודדות, אז היה הרבה יותר קל.. אבל בינתיים נרחיב את הידיעה ונמשיך כל הזמן לשאול שאלות למען כולנו.
    אגב, אותה חוקרת לא מדבר על תיאום ציפיות או הנמכת ציפיות בתור השלב הראשוני, אבל ארחיב על דבריה ודבריהן של אחרות בפוסטים הבאים,

    ממני,
    לימור

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

× את יכולה לכתוב לי לווטסאפ