חיפוש
סגור את תיבת החיפוש
המחשבות השליליות והפחדים באמהות

איך להתמודד עם מחשבות שליליות ופחדים בהורות?

שאלה שעלתה: איך להתמודד עם מחשבות שליליות ופחדים בהורות?  

 

איך להתמודד עם מחשבות שליליות ופחדים בהורות, זו אחת השאלות שמעסיקות אמהות ואבות, ובצדק. כשאנחנו מגדלות ילדים וילדות יש לנו אחריות כלפיהם, וכשאנחנו מתחילות להבין חלק מגודל האחריות ומשמעות התפקיד, משהו בתוכנו יכול להיות מוטרד והטרדה הזאת יכולה להשפיע לרעה על איכות החיים שלנו.

זו באמת שאלה חשובה לדעת איך להתמודד עם מחשבות שליליות ופחדים שמלווים אותנו בכל רגע מעצם הגילוי שאנחנו בהריון ולאורך כל החיים. הרי עולים בכולנו פחדים לגבי איך לגדל ילדים, איך לשמור עליהם, איך לדאוג שיגדלו להיות ילדים בריאים שטוב להם, איך לא להעביר אליהם את השריטות שלנו ולא תמיד יש לנו מושג מה לעשות.

כדי להבין קצת יותר איך אפשר להתמודד עם מחשבות שליליות ופחדים שעולים בהורות, עניתי על השאלה יחד עם מספר נשות מקצוע נוספות, במטרה ליצור עניין ולקבל מספר נקודת מבט על הנושא. חשוב לדעת, שגם כאן, אין דרך אחת להתמודד עם מחשבות לא נעימות ופחדים, ולפעמים צריך ליווי רגשי, אוזן קשבת ולרכוש כלים כדי לשפר את איכות החיים שלכן כאמהות. 

אשמח לעזור לך,

לימור

 

לפרטים על ליווי רגשי בהורות, שיעזור לך להתמודד עם המחשבות הלא נעימות והפחדים

 

 

התמודדות עם מחשבות שליליות ופחדים בגישת תרפיית קבלה ומחויבות (ACTׂ)

מחשבות לא נעימות ופחדים הם חלק בלתי נפרד מהחיים ומההורות, אך כשהם מגיעים בעוצמה או בתדירות גבוהה הם באמת יכולים לגרום לחוסר נוחות גבוהה, ולפגוע בנו ובאמהות שאנחנו רוצות להיות. דרך ההתמודדות עם המחשבות והפחדים משתנה מאחת לשנייה, בהתאם לדרך שמתאימה לה, נכונה או עובדת לה.

הנה כמה אופציות שאפשר לאמץ כדי להתמודד בצורה טובה יותר עם מחשבות שליליות ופחדים:

  1. לדבר על זה– הדיבור על מה שאת עוברת ומרגישה יכול לסייע לך, במידה והוא נעשה עם מישהי או מישהו שלא נבהלים מהדברים שאת מבטאת ושאת מרגישה מספיק בנוח לדבר איתם על הכול. הדיבור על הדברים מאפשר הפרדה מסוימת בינך לבינם, הוא מווסת ומרגיע, ומאפשר התבוננות מחודשת על מה שאת עוברת.
  2. לזכור שאת לא לבד– יחד איתך, בכל רגע נתון, יש מיליוני אמהות שמרגישות בדיוק כמוך, גם אם את לא רואה או שומעת אותן. הידיעה שאת לא לבד מסייעת להרגיש יותר נורמלי, מאפשר לגיטימציה לרגשות ולמחשבות וגם מאפשרת לחמלה עצמית להגיע.
  3. למצוא דרכים לוויסות והרגעה – כשלא טוב לך, כשלא ישנת בלילה, כשאין לך תמיכה או שאת לא אוכלת כמו שצריך, אז למחשבות ולפחדים יש נטייה גבוהה יותר להגיע וגם יש לך יכולת מופחתת להתמודד איתם. אפשר לבדוק אילו דברים אפשר לעשות כדי לדאוג לעצמך בצורה טובה יותר, באופן שתהיי מווסתת ורגועה יותר לאורך היום.
  4. לזכור שהמחשבות והפחדים הם לא את, והם לא מעידים עלייך דבר– מחשבות ופחדים, גם אם הם בעוצמה, הם חלק מהחיים. זה שכרגע את לא יודעת איך להתמודד איתם, לא אומר שאת אמא גרועה, לא ראויה או כל מילים קשות אחרות שאת אומרת לעצמך. זה רק אומר שיש כרגע מחשבות ופחדים, ושקשה לך עכשיו.
  5. לנסות לאתר סביב מה ומתי מתעוררים הפחדים והמחשבות– פעמים רבות המחשבות והפחדים מתעוררים סביב טריגרים מסוימים, למשל: מפגש עם אנשים מסוימים, קימה בלילה, התמודדות עם בכי של התינוקות. הזיהוי של הטריגרים והזמן שבו הם מתעוררים, יכול לעזור בהיערכות שונה, שתעזור לך להתמודד.
  6. לבדוק איזו אמא חשוב לך להיות-  למחשבות המטרידות ולפחדים יש נטייה להסיט אותנו ממה שחשוב לנו בהורות. לכן, אפשר להיות ערות לאופן שבו אנחנו מתנהגות כשהם עולים ולבדוק איך אפשר להתנהג אחרת. לא לחכות לרגע שבו הפחדים והמחשבות ייעלמו, אלא להתחיל להתנהג באופן שהיית רוצה גם כשהם נמצאים.

גם אם תבחרי רק דבר אחד לתרגול בתקופה הקרובה, זה כבר יוכל לעזור לך במידה מסוימת, וזה המון. אני ממליצה לך בחום לבחור את הדבר הקטן והאפשרי שאת יכולה להתנסות בו בימים הקרובים, לבדוק איך זה עובד לך ולהמשיך משם. 

בכל רגע נתון אפשר לשנות הרגלים מחשבתיים, ואני מאמינה ביכולת שלך להרגיש אחרת.

לימור לוי אוסמי

 

התמודדות עם מחשבות שליליות ופחדים בגישת ליווי וצמיחה

המחשבות השליליות, הפחד, הקושי והכאב הם חלק בלתי נפרד מחייה של כל אמא, ומעצם הדיבור עליהם אנו שוברות את מעגל ההשתקה שנמשך כבר דורות וגובה מחיר כבד. כשאנחנו משתיקות את הקולות האלה, יחד איתם גם האהבה והקְרבה מושתקות. התוצאה של השתקת הרגשות היא תסכול, זעם, ריחוק ואשמה.

אני ממליצה לכל אישה שרוצה להתמודד עם מחשבות שליליות ופחדים לבטא את הקולות האלה עד הסוף, מבלי לחסוך דבר. לעשות זאת במרחב מרפא, יחד עם עוד אדם שיקשיב ויהיה איתך מבלי לשפוט אותך, מבלי לייצר עוד אשמה והאשמה.  

השאלה היא מה את מבקשת? מה חשוב לך? מה כואב לך? מה משמח אותך? אין על כך תשובה אחת או דרך נכונה אחת.  יש הסכמה אמיצה לראות מה באמת מתקיים בחייך ולקחת אחריות על כך ובמידת הצורך לבקש עזרה. עזרה היא דבר נפלא שפותח פתח לשינוי. בברכה, רות

רות לונה לב.

 

התמודדות עם מחשבות שליליות ופחדים בגישת עבודה סוציאלית קלינית

בתרבות המערבית נוצרות בתוכנו דרכי חשיבה שליליות וכל מה שאנחנו עוסקים בו בחיי היום יום קשור בטרגדיות, אסונות, וחיים של אחרים שהשתבשו. משהו במציאות הזו מגביר חרדה, ויוצר מעגל סגור של חשיבה שלילית ומצומצמת שמחלישה אותנו.

מעצם ההגדרה 'מחשבות השליליות' יכול להיות שיש חרדות עמוקות יותר ומודחקות, שאינן נגישות למודע שלך. בדרך כלל מדובר באינטראקציה של גורמים שונים היוצרים את החרדה, ולכן על מנת להתמודד איתם עלייך לעשות עבודה עצמית עם עצמך או בליווי איש מקצוע.

בשלב הראשון – אני ממליצה להגדיר את הדרך: לכתוב לעצמך מהי הדרך הנכונה בה את רוצה לצעוד? זכרי שהכל מתחיל בדמיון, בחלום, אז אנחנו מוציאים לפועל ומעצבים את חיינו.

עצרי לרגע קט, כתבי את מחשבותייך באופן אסוציאטיבי וזהי את מוקדי הבעיה. תשאלי את עצמך מה מעסיק אותך ביותר? מה מעורר את המחשבות השליליות? האם זה שלום העובר? האם הלידה? האם ההורות הקרבה? או שמא הזוגיות?  ופרטי בכל אחד מהן את החרדות או המחשבות הטורדניות שמעסיקות אותך.

בשלב השני- האם הדברים האלו הם בשליטתי? תחלקי את הכתוב לנושאים שיש לך שליטה עליהם ונושאים שאין לך שליטה עליהם. תעשי בחירה להתמקד בנושאים שבשליטתך. מצאי פתרונות להקל על העומס הרגשי: בהרפיה, בהחלפת המחשבות השליליות בחיוביות (כך תצרי תסריט חיובי בחייך), בפעילות גופנית, בחיפוש אחר תמיכה (משפחתית, חברתית, מקצועית) באכילה נכונה, בבילויים מרגיעים (מסאז', בילוי זוגי, ים) או כל דבר אחר שייטיב עמך.

בשלב האחרוןתודי! תודי לאלוהים, לבורא, לגוף שלך, או לכל מי שאת מאמינה בו על מה שיש לך, על המתנות שקבלת בחיים.

המסר העיקרי הוא שבכל דרך אפשרית תטפחי בתוכך דרכים לרגיעה עצמית, קבלה, ופיתוח חשיבה חיובית. כך תחזירי לחייך את תחושת השליטה והבחירה, כך המחשבות השליליות יסולקו בהתחלה באופן מודע ובהמשך עם התרגול ייעלמו בהדרגה.  

שירלי סלע וינטר   shirley.sv@gmail.com

 

התמודדות עם מחשבות שליליות ופחדים בהורות באמצעות פרחי באך

פחדים וחששות הם רגשות טבעיים ויש להם תפקיד חשוב בשמירה עלינו ועל חיי אהובינו,ו יש כמה תמציות פרחי באך שיכולות להתאים למה שתיארת, קראי על כל אחת מהן וראי למה את מתחברת:

Aspen – תמצית זו עוזרת כשאיננו יכולים לזהות ממה אנחנו מפחדים. התמצית תאפשר לחוות אמונה, בטחון, אומץ ואופטימיות.

Mimulus – תמצית זו מטפלת בפחדים היומיומיים המוכרים: פחד מתאונות, מחלות, כאב ובדידות.

Red Chestnut – תמצית זו עוזרת למי שחווה דאגת יתר לאחרים. יכול להיות שאלה יהיו חרדות עוצמתיות ומחשבות שליליות על הנורא מכל שיכול לקרות לאדם אהוב. שימוש בתמצית יהפוך את הדאגה לאכפתיות ועזרה ויחזיר אותך למציאות.

White Chestnut – תמצית שמתאימה במצבים בהם מחשבות טורדניות משתלטות עלינו וחוזרות על עצמן שוב ושוב. מדובר בוויכוחים פנימיים ומחשבות שליליות שאנו לא מעוניינים בהם ולא יכולים להימנע מהם. הם יכולים להופיע בכל שעות היום אך במקרים רבים נפגוש בהם לפני השינה. התמצית מאפשרת מנוחה מהמחשבות הטורדניות ומחזקת את תחושת היציבות והשלווה.

איריס גומס

 

התמודדות עם מחשבות שליליות ופחדים בהורות באמצעות אימון אישי

מחשבות, גם אם לא נעימות, הן חלק מאיתנו והם פרשנות שלנו לדברים הסובבים אותנו, ומהם יוצא הרגש. למעשה, המחשבה בוראת הרבה פעמים את המציאות כי מה שיש לי בראש הוא גם מה שאני רואה במיקוד שלי. טבעי מאוד שסביב האחריות ההורית יש דאגה ועומס אחריות, במיוחד בעידן כמו שלנו שרוב הנטל הוא על ההורה ויש הצפת מידע וטכנולוגיה לגבי איך עלינו לנהוג.

אנחנו גם נוטות לשמוע יותר עצות, שמגבירות את חוסר הוודאות האישית. לכן, ישנן מחשבות שלעיתים נובעות מחוסר ביטחון שלנו – האם אנחנו עושות את "מה שצריך"? "האם אני אמא טובה"? "איך אדאג לו שלא יקרה לו כלום?" וכו'. המפתח הוא הבנת המחשבה, החיבור לאינטואיציה ולמה שאת יודעת שיכול לעזור לך, וכשנכון לך- שחרור המחשבה.

איך לעשות את זה? הנה דוגמא – כשעולות המחשבות רשמי אותן על דף. אני קוראת לזה "גלגולה של מחשבה". מתוך כל מה שרשמת, תבחני מה שם הכי מפריע לך? עכשיו, נסי לפקפק קצת במחשבה: האמנם היא נכונה? מי את כאת חושבת אותה ומי את בלעדיה? מה מרגיש לך נכון ? האם את רוצה לשחרר אותה? כמו מי תהיי כשתשחררי (שלווה, רגועה, בטוחה? מה עולה לך?) אותה? האם את יכולה לשחרר אותה? אם כן, מתי?

עכשיו נסי ללכת עם זה וכל פעם שעולה שוב המחשבה נסי להפוך אותה ולהיזכר בעצמך או בדימוי שלך במיטבך. לאט לאט עם הניסיון בהורות, אנחנו גם לומדים מה מתאים לנו ורמת המחשבות המדאיגות יורדת ככל שנרצה בכך.

יעל יבין דורון

 

** התכנים המקצועיים המופיעים באתר נועדו לספק אינפורמציה בלבד לטובת הנשים והגברים הקוראים את האתר ואינם בגדר עצה רפואית/פסיכולוגית, חוות דעת מקצועית או תחליף להתייעצות עם מומחה.

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

על תפקידו של הפחד בלידה והפיכתו מאויב לאוהב.

קבלי בחינם תכנים שיעזרו לך להרגיש מובנת:

צרי קשר

תרגישי בנוח לכתוב לי דברים שחשובים לך,

לשאול אותי שאלות או לתאם מפגש ראשון לתהליך הליווי.

בהודעה ל – 052-2835020

שתהיה לך הורות טובה ומשמעותית, לימור

× טיפול וליווי רגשי לאמהות