כשמה שעזר בעבר כבר לא עוזר כשאני אמא לתינוק

מאת : לימור לוי אוסמי

11 בפברואר 2019 | 0 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, מבט מקצועי, עזרה ודאגה לעצמנו, עמוד הבית, פחדים וחרדות אחרי לידה, קושי אחרי לידה, תחושות מגוונות אחרי לידה

 

בעקבות יומיים בהם הייתי די מוצפת רגשית ולא הצלחתי להתאזן כמו בדרך כלל, ובעקבות זה שמה שבסוף הכי עזר היה לעשות מדיטציה וללכת לים, עלו בי מחשבות לגבי הכלים לאיזון רגשי שזמינים לנו כשאנחנו אמהות לתינוקות.

חשבתי על זה שאנחנו חיות חיים שלמים עד שאנחנו הופכות להיות אמהות, חיים בהם אנחנו מלקטות לתוכנו אסטרטגיות וכלים שונים להתמודד עם מצבים רגשיים שונים, ואז מגיעה ההורות ואנחנו שמות לב שמה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד.

מה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד

יש המון סיבות לזה שמה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד עכשיו, החל מזה שאין לנו מספיק זמן לעצמנו, אנחנו עייפות, שיש תינוק שצריך לטפל ועד לזה שמעולם לא התמודדנו עם מצבים רגשיים דומים או עם עוצמה כזאת של תחושות, ולפעמים גם השינוי הרוחני והרגשי שחל בנו עצום ואנחנו צריכות דברים שונים שיעזרו.

לוקח זמן להבין שמה שבעבר עבד עבורנו מעולה, כבר לא מתאים היום, אם זה בגלל המציאות שהשתנה, מצבים רגשיים שהשתנו או אנחנו שהשתנינו. לפעמים, יהיה מפח נפש לגלות ש'כלום לא עובד', אבל זה לא שכלום לא עובד, אלא שכנראה זה הזמן לבדוק מה הדבר או הדברים החדשים שיכולים לעזור.

אז כן, צריך לפעמים להיפרד (לתקופה או לתמיד) מאסטרטגיות שעבדו לנו בעבר, כמו להתנתק, לקפוץ לחופשה, להיפגש בספונטניות עם חברה, ללכת לים, לתרגל יוגה בערב, לעשות מדיטציה של שעה או לקחת יום חופש כדי לנקות את הראש. וכן, יש בזה קצת עצב להיפרד מהן, עצב מובן מאליו, שאפשר לשים לב אליו.

מה כן יכול לעזור?

האם זה אומר שאין כלים ואסטרטגיות אחרות שעובדות טוב אחרי הלידה ויכולות לעזור להתאזן ולהרחיב נשימה? בכלל לא, להיפך, ואנחנו יכולות להיפתח אליהם ולהתחיל לגלות אותם כשיש הסכמה או הבנה שמשהו חדש מבקש להיכנס למערכת ולהניח למה שעבד בעבר קצת בצד.

אני חושבת שאצל רוב הנשים אסטרטגיות והכלים להתמודדות אחרי לידה הם קטנים וזמינים יותר מתקופות אחרות, כאלה שלא צריך להוציא המון אנרגיה כדי להשתמש בהם. למשל:

  • להסב את תשומת הלב לנשימה, לקחת נשימות ארוכות דרך האף (נשימה מודעת).
  • לשתות משהו חם או להחזיק משהו חם (כמו כרית חימום, למשל).
  • להתקלח (כשאפשר 😊) .
  • לדבר עם חברה טובה, גם אם חמש דקות או בצורה מקוטעת.
  • להוריד אל הכתב את מה שמעורר או מציף בקצרה או בהרחבה.
  • לשמוע מוסיקה.
  • לזוז, לנוע, לרקוד.
  • להריח משהו נעים. למשל, קרם גוף או שמן אתרי.
  • לישון (כשאפשר 😊).
  • להיפגש עם אמהות לתינוקות.
  • להשתתף בקבוצה וירטואלית שאפשר לפרוק בה ולראות שנשים נוספות מתמודדות עם דברים דומים.

ועוד, ועוד, ועוד.

גם כשהמצב הרגשי מבקש ליווי רגשי או טיפול, לפעמים התקופה שאחרי הלידה מבקשת התאמות למצב החדש. למשל, לפעמים עולה צורך חדש ב:

  • התמקדות ב'כאן ועכשיו', מציאות של אחרי הלידה בלי לגעת בעבר או באזורי חיים נוספים בהרחבה.
  • ליווי רגשי בנוכחות עם התינוק.
  • ליווי רגשי בלי לצאת מהבית הבית. למשל, לבחור באשת מקצוע שמגיעה הביתה או לעשות מפגש בשיחות וידאו.
  • לקיים מפגשים בשעות הערב.
  • לעשות תהליך רגשי קצר מועד.

ועוד.

 

המפתח בעיניי הוא ההקשבה להשתנות, הקשבה למי שאנחנו היום, כפי שאנחנו. לבחון בכל יום או בכל תקופה מחדש מה מתאים לי, מה עוזר לי, מה יכול לתמוך בי, בלי להתאמץ ולנסות לגרום בכוח לדברים שיעבדו. העבודה הרגשית במסע ההתפתחות שלנו כאמהות מתחיל אחרי הלידה ומתחיל בלמידה כיצד לקבל את המציאות החדשה ואותנו החדשות כפי שאנחנו ומתוך זה לבדוק מה יהיה לנו הכי טוב ומרווח. זאת למידה, זה לוקח זמן, אבל זה לגמרי משתלם. אפשר להתחיל בצעדים קטנטנים, ובכל יום להוסיף עוד צעד אחד של התקרבות לעצמנו.

 

 

לימור לוי אוסמי, יוצרת האתר, מומחית למעבר הרגשי להורות.

על האפשרות להיפגש איתי.

ליצור קשר: Medabrot.imahut@gmail.comלדף הפייסבוק

לעוד דברים שכתבתי

 

This post has 3 Simple Fields-fields attached. Show fields.

נושאים קשורים :

השאירי תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם :

איך לגשת למישהי שנראה לי שהיא בדיכאון אחרי לידה?

מאת : יפעת פרס

29 בינואר 2015תגובה אחת

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, מבט מקצועי, קושי אחרי לידה

איך אפשר לעזור ולגשת למישהי שנראה לי שהיא בדיכאון אחרי לידה? יפעת פרס שואלת.

'נשים גדולות מהחיים'- נשים בהריון וגופן

מאת : לימור לוי אוסמי

29 בינואר 201221 תגובות

מתוך הריון

לרוב כשאני מביטה בתמונות סטודיו מעלפות של נשים בהריון, תמונות שבהן יש איזה צירוף של עונג מושלם, עולה בי לצד ההתרגשות גם רגש אחר, שתוהה עד כמה זה 'אמיתי' כל הדבר הזה, עד כמה המופלאות הזאת הנשקפת מבעד התמונות היא אותנטית, אמיתית, משקפת את התחושות הגועשות שמתחת. עולה בי איזה חשק לשאול את האישה המצולמת: איך את מרגישה ? מה את עוברת ?

הרי הגוף והחיים שלנו כל כך משתנים בהריון. איך אנחנו עם הדבר הזה, עם ההשתנות הזאת ?

איך הקשר שלנו עם הגוף בהריון ואיך הוא שונה מהיחסים הרגילים בינינו לבין הגוף ?

כל אחת חווה את השתנות הגוף אחרת, את חוויות ההריון אחרת ובפרוייקט הזה הזמנתי אתכן, הנשים המופלאות שלוקחות חלק באתר, לשתף אותנו בתמונה מאלבום התמונות הפרטי והבייתי שלכן, בתמונות אותנטיות וטבעיות, ולחשוף משהו ממה שהיה בכן בהריון, משהו על הקשר בינכן לבין הגוף בהריון.

פתאום התגלתה מפלצת הקנאה. זוגיות

מאת : שני אביטל יעקב

30 בנובמבר 201122 תגובות

מתוך אחרי לידה, אלימות במשפחה, זוגיות אחרי לידה, לכל אמא

אני כותבת מתוך מטרה שאולי אולי הפוסט הזה יעזור למישהי להבין ואולי אף יציל אותה…

כבר אחרי שבועיים בערך של קשר, ידעתי שהוא הגבר שלי לכל החיים והוא ידע שאני שלו.

אחרי כ- 3 חודשים של מערכת יחסים חמה ואוהבת עם הפרפרים בבטן והכול, התגלתה בפניי מפלצת גדולה ומכוערת- מפלצת הקנאה!