כשמה שעזר בעבר כבר לא עוזר כשאני אמא לתינוק

מאת : לימור לוי אוסמי

11 בפברואר 2019 | 0 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, מבט מקצועי, עזרה ודאגה לעצמנו, עמוד הבית, פחדים וחרדות אחרי לידה, קושי אחרי לידה, תחושות מגוונות אחרי לידה

 

בעקבות יומיים בהם הייתי די מוצפת רגשית ולא הצלחתי להתאזן כמו בדרך כלל, ובעקבות זה שמה שבסוף הכי עזר היה לעשות מדיטציה וללכת לים, עלו בי מחשבות לגבי הכלים לאיזון רגשי שזמינים לנו כשאנחנו אמהות לתינוקות.

חשבתי על זה שאנחנו חיות חיים שלמים עד שאנחנו הופכות להיות אמהות, חיים בהם אנחנו מלקטות לתוכנו אסטרטגיות וכלים שונים להתמודד עם מצבים רגשיים שונים, ואז מגיעה ההורות ואנחנו שמות לב שמה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד.

מה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד

יש המון סיבות לזה שמה שעבד פעם כבר לא כל כך עובד עכשיו, החל מזה שאין לנו מספיק זמן לעצמנו, אנחנו עייפות, שיש תינוק שצריך לטפל ועד לזה שמעולם לא התמודדנו עם מצבים רגשיים דומים או עם עוצמה כזאת של תחושות, ולפעמים גם השינוי הרוחני והרגשי שחל בנו עצום ואנחנו צריכות דברים שונים שיעזרו.

לוקח זמן להבין שמה שבעבר עבד עבורנו מעולה, כבר לא מתאים היום, אם זה בגלל המציאות שהשתנה, מצבים רגשיים שהשתנו או אנחנו שהשתנינו. לפעמים, יהיה מפח נפש לגלות ש'כלום לא עובד', אבל זה לא שכלום לא עובד, אלא שכנראה זה הזמן לבדוק מה הדבר או הדברים החדשים שיכולים לעזור.

אז כן, צריך לפעמים להיפרד (לתקופה או לתמיד) מאסטרטגיות שעבדו לנו בעבר, כמו להתנתק, לקפוץ לחופשה, להיפגש בספונטניות עם חברה, ללכת לים, לתרגל יוגה בערב, לעשות מדיטציה של שעה או לקחת יום חופש כדי לנקות את הראש. וכן, יש בזה קצת עצב להיפרד מהן, עצב מובן מאליו, שאפשר לשים לב אליו.

מה כן יכול לעזור?

האם זה אומר שאין כלים ואסטרטגיות אחרות שעובדות טוב אחרי הלידה ויכולות לעזור להתאזן ולהרחיב נשימה? בכלל לא, להיפך, ואנחנו יכולות להיפתח אליהם ולהתחיל לגלות אותם כשיש הסכמה או הבנה שמשהו חדש מבקש להיכנס למערכת ולהניח למה שעבד בעבר קצת בצד.

אני חושבת שאצל רוב הנשים אסטרטגיות והכלים להתמודדות אחרי לידה הם קטנים וזמינים יותר מתקופות אחרות, כאלה שלא צריך להוציא המון אנרגיה כדי להשתמש בהם. למשל:

  • להסב את תשומת הלב לנשימה, לקחת נשימות ארוכות דרך האף (נשימה מודעת).
  • לשתות משהו חם או להחזיק משהו חם (כמו כרית חימום, למשל).
  • להתקלח (כשאפשר 😊) .
  • לדבר עם חברה טובה, גם אם חמש דקות או בצורה מקוטעת.
  • להוריד אל הכתב את מה שמעורר או מציף בקצרה או בהרחבה.
  • לשמוע מוסיקה.
  • לזוז, לנוע, לרקוד.
  • להריח משהו נעים. למשל, קרם גוף או שמן אתרי.
  • לישון (כשאפשר 😊).
  • להיפגש עם אמהות לתינוקות.
  • להשתתף בקבוצה וירטואלית שאפשר לפרוק בה ולראות שנשים נוספות מתמודדות עם דברים דומים.

ועוד, ועוד, ועוד.

גם כשהמצב הרגשי מבקש ליווי רגשי או טיפול, לפעמים התקופה שאחרי הלידה מבקשת התאמות למצב החדש. למשל, לפעמים עולה צורך חדש ב:

  • התמקדות ב'כאן ועכשיו', מציאות של אחרי הלידה בלי לגעת בעבר או באזורי חיים נוספים בהרחבה.
  • ליווי רגשי בנוכחות עם התינוק.
  • ליווי רגשי בלי לצאת מהבית הבית. למשל, לבחור באשת מקצוע שמגיעה הביתה או לעשות מפגש בשיחות וידאו.
  • לקיים מפגשים בשעות הערב.
  • לעשות תהליך רגשי קצר מועד.

ועוד.

 

המפתח בעיניי הוא ההקשבה להשתנות, הקשבה למי שאנחנו היום, כפי שאנחנו. לבחון בכל יום או בכל תקופה מחדש מה מתאים לי, מה עוזר לי, מה יכול לתמוך בי, בלי להתאמץ ולנסות לגרום בכוח לדברים שיעבדו. העבודה הרגשית במסע ההתפתחות שלנו כאמהות מתחיל אחרי הלידה ומתחיל בלמידה כיצד לקבל את המציאות החדשה ואותנו החדשות כפי שאנחנו ומתוך זה לבדוק מה יהיה לנו הכי טוב ומרווח. זאת למידה, זה לוקח זמן, אבל זה לגמרי משתלם. אפשר להתחיל בצעדים קטנטנים, ובכל יום להוסיף עוד צעד אחד של התקרבות לעצמנו.

 

 

לימור לוי אוסמי, יוצרת האתר, מומחית למעבר הרגשי להורות.

על האפשרות להיפגש איתי.

ליצור קשר: Medabrot.imahut@gmail.comלדף הפייסבוק

לעוד דברים שכתבתי

 

נושאים קשורים :

השאירי תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם :

פרחי באך בהריון ובלידה- כיצד הם יכולים לעזור לך?

מאת : איריס גומס

1 במרץ 2011תגובה אחת

מתוך הריון, רפואה משלימה בהריון ולידה

Crab Apple היא תמצית פרחי באך שמטהרת תחושות. אם זה בגלל שאת לא אוהבת להסתכל על עצמך במראה, אם יש לך תחושה של גועל עצמי שמלווה אותך – התמצית תעזור לך לקבל את ההופעה שלך ולהרגיש יותר בטחון לגבי איך שאחרים רואים אותך.
אם את מרגישה יותר מדי מגוננת ודואגת לשלום העובר, את יכולה להיעזר בתמצית Red Chestnut ולתמיכה בשינויים והסתגלות בתמצית Walnut.

אמהות צריכות תמיכה והכלה אחרי לידה ?

מאת : לימור לוי אוסמי

4 ביולי 201128 תגובות

מתוך אחרי לידה, עזרה ודאגה לעצמנו

אני כותבת ממקום שבאמת לא יודע, מקום שבאמת אין לו תשובה.

אני כותבת כי יש משהו שמאוד לא ברור לי ומרגישה שאולי תוכלו לעזור לי או שאולי דרך הכתיבה אגיע לתובנה או תחושה קצת אחרת לגבי הנושא.

האם אמהות צריכות תמיכה אחרי לידה ?

ממעמקים

מאת : ד.ד

16 ביוני 201217 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, קושי אחרי לידה, שיתופים אישיים

דיכאון אחרי לידה. דיכאון. לא סתם עצב. דיכאון. סטיגמות. פסיכיאטר. כדורים. מחשבות קשות. מתי תיגמר הדרך הזאת? הדרך שליוותה אותך. טיפולים-הריון-לידה-דיכאון. כל כך הרבה עצב סביב אושר אחד, קטן-גדול. אני אוהבת אותך. אמא . גרועה אבל אמא.

********
זה נמצא בגרון. משהו יושב שם. לא מאפשר תנועה קלה של אויר. לא מאפשר לאכול. זה נמצא בחזה. לוחץ.זה נמצא בשיניים. מהודקות כל הזמן. לפעמים שמים לב ומשחררים את הלסת. אבל דקה עוברת והשיניים שוב חשוקות. זה נמצא בעיניים. שכבר שורפות מהבכי. ומה אם יראו. זה נמצא בבטן. שמתהפכת למשמע הקול. בכי. הוא שוב התעורר, והמלחמה מתחילה שוב. מלחמה לשרוד את השעות הבאות עד שירדם שוב.

נעים לי להכיר

היי, איזה כיף שהגעת.

מעכשיו אפשר להתעדכן בקלות בתכנים החדשים על ידי קליק אחד.

תלחצי כאן: https://bit.ly/2HXueCm

להיות אמא לתינוק ולהרגיש שאני ברכבת הרים

כשמה שעזר בעבר כבר לא עוזר כשאני אמא לתינוק

כלי יעיל להתמודדות עם רגשות אשם