כשאת אמא לתינוק ולא מרגישה שקט ואיזון רגשי

מאת : לימור לוי אוסמי

11 בפברואר 2019 | 0 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, מבט מקצועי, עזרה ודאגה לעצמנו, עמוד הבית, פחדים וחרדות אחרי לידה, קושי אחרי לידה, תחושות מגוונות אחרי לידה

כשאת לא מרגישה שקט ואיזון רגשי כשאת אמא לתינוק

יש המון סיבות לזה שאת לא מרגישה שקט ואיזון רגשי כשאת אמא לתינוק/ת, סיבות לזה שכלים שעזרו לך פעם כבר לא עוזרים היום. הרי עכשיו אין לך זמן לעצמך, את עייפה ותשושה מחוסר שינה, יש תינוק או תינוקות שאת מטפלת בהם כמעט לבד ובלי עזרה, אין לך ניסיון עם מצבים פיסיים ורגשיים שקרובים לאלה שאת מרגישה עכשיו, וסביר להניח שמעולם לא התמודדת עם אינטנסיביות כזאת של חיים.

השינוי הגופני, הרוחני והרגשי שקורה לך עכשיו, כשאת אמא לתינוק/ת, הוא עצום. החיים שלך עכשיו שונים מהחיים שהיו לך, ולכן, באופן טבעי, את צריכה דברים אחרים שיעזרו לך להתמודד עם המציאות החדשה.

 

זה לוקח זמן להבין שהמציאות החדשה צריכה משהו אחר

זה לוקח זמן להבין שהמציאות חדשה ומה שעבד לך מעולה כדי להרגיע את עצמך או בכלל להיות עצמך, כבר פחות מתאים או עובד עכשיו. לפעמים זה בגלל המציאות שהשתנתה, לפעמים זה בגלל התחושות, ההתמודדויות וסדרי העדיפות שהשתנו ולפעמים זה בגלל שאת כבר לא אותה אחת שהיית לפני שהפכת להיות אמא.

סביר להניח שיגיח מפח נפש כשתגלי ש'כלום לא עובד', שהמצב לא משתנה, וזה יהיה מייאש. אבל משהו טוב יחכה לך אחרי הייאוש הזה. בדרך כלל אחרי שהייאוש ממצה את עצמו, יגיע השלב בו תרגישי שאת מוכנה לבדוק דברים חדשים שיכולים לעזור לך להתמודד.

לפעמים זה אומר שתצטרכי להיפרד (לתקופה או לתמיד) מאסטרטגיות שעבדו לך בעבר. למשל, אם בעבר עזר לך להשתמש באסטרטגיות כמו להתנתק מהמציאות, לקחת פסק זמן ארוך, לקפוץ לחופשה ספונטנית בחו"ל (או כל דבר ספונטני אחר), ללכת לים, לתרגל יוגה בערב או לעשות מדיטציה של שעה, אז סביר שעכשיו יהיה לך קשה להשתמש בהן בתוך המציאות החדשה. וכן, יש בזה עצב להיפרד מדברים שחשובים לך, דברים שאת אוהבת, שאת רגילה אליהם, שעושים לך טוב על הלב. לעֵצב הזה מותר להיות, הוא אפילו חשוב להתפתחות שלך כאמא (אם מעניין אותך לדעת למה, את מוזמנת לשאול אותי במייל, ואענה בהרחבה).

 

מה כן יכול לעזור לך כשאת אמא לתינוק?

האם זה אומר שאין כלים ואסטרטגיות אחרות שעובדות טוב אחרי הלידה ויכולות לעזור להתאזן ולהרחיב את הנשימה? בכלל לא, להיפך. בשלב מסוים, אחרי שכבר הבנת שהמציאות החדשה לא הולכת להשתנות, ואין טעם לנסות להתמודד איתה עם כלים שלא עובדים, יגיע הזמן בו תוכלי להיפתח לכלים חדשים או לעשות התאמות של הכלים הישנים למציאות החדשה (אני מסבירה על כך בהרחבה בהרצאה הדיגיטלית שלי).

כשאת אמא לתינוק או תינוקת, אז האסטרטגיות והכלים להתמודדות עם קושי רגשי ופיסי יהיו  בדרך כלל קטנים וקונקרטיים יותר, בהשוואה לתקופות חיים אחרות. כלים שלא צריך להוציא המון אנרגיה כדי להשתמש בהם ולהפעיל אותם, כי בתקופה הזאת כל האנרגיה מושקעת בטיפול בילדים שלנו. הנה, למשל, כמה דוגמאות לדברים קטנים וקונקרטיים שעזרו לי ולנשים שאני מלווה, ואת מוזמנת לבדוק אם זה מתאים לך ולהוסיף דברים משלך:

  • לשים לב לנשימה ולחזור אל נשימה עם תשומת לב.
  • לשתות משהו חם.
  • להתקלח (כשאפשר 😊) .
  • לדבר עם חברה טובה (או לסמס/להקליט לה) ולשתף אותה במה שאת מרגישה.
  • לכתוב משפטים שמחזקים אותך ולתלות במקומות מרכזיים בבית.
  • לצלם או לתעד את הרגעים המתוקים שקורים לכם במשך היום. אפשר גם לשתף את הרגעים האלה עם בן הזוג, המשפחה, החברות.
  • לכתוב (או להקליט באפליקצייה בטלפון) את מה שמטריד אותך, כדי לפרוק מהגוף.
  • לשמוע מוסיקה שעושה לך טוב בלב.
  • ללכת ברגל, לזוז, לרקוד בבית (אפשר גם עם המנשא).
  • להריח משהו נעים. למשל, קרם גוף או שמן אתרי.
  • לישון (כשאפשר 😊).
  • להיפגש עם אמהות לתינוקות, שעוברות דברים דומים למה שאת עוברת ומבינות אותך.
  • להשתתף בקבוצת פייסבוק שאפשר לפרוק בה את התחושות וגם להבין שאת לא לבד בהתמודדות.
  • לצאת מהבית ולהחליף אווירה.
  • להזין את עצמך בתכנים שהם עבורך, ולא רק עבור התינוק והטיפול בו, ועושים לך טוב על הלב.
  • לגעת בתינוק או בתינוקת- לנשק, לחבק, לעסות. המגע בהם נותן לנו מלא כוח ורכות.
  • לזכור שיש בך את היכולת להתמודד.
  • להזכיר לעצמך את המשמעות שחשובה לך בלהיות אמא (ואם את לא מוצאת כרגע אחת כזאת, זה בסדר).

 

גם טיפול או ליווי רגשי אחרי לידה יכול להיות מותאם לתקופה שאחרי הלידה

כשאת מרגישה שאת מתמודדת עם תחושות לא פשוטות, כשאת שמה לב שהזמן עובר וכבר ניסית כל מיני דברים כדי להתמודד, אבל האתגרים עדיין נשארו כשהיו, אז ליווי או טיפול רגשי יוכלו לעזור לך.

גם טיפול או ליווי רגשי אחרי לידה יכול להיות מותאם וקשוב להשתנות של המציאות והצרכים הייחודיים של התקופה. הנה כמה התאמות, למשל, שאני עושה כדי להתחשב בצרכים ובמציאות הייחודית שיש לנשים בתקופה הזאת: 

  • התהליך הרגשי מתמקד ב'כאן ועכשיו', במציאות של מה שנשים מרגישות ומתמודדות איתו אחרי הלידה.
  • אפשר להגיע לפגישות יחד עם התינוק או התינוקת.
  • הליווי יכול להיות גם בשיחת טלפון או בשיחות וידאו, ואפשר גם לשלב עם מפגשים פנים מול פנים.
  • אפשר להיפגש בשעות הערב בחלק מימות השבוע.
  • אפשר לקבוע מפגש לפי הצורך- למשל, פעמיים בשבוע, פעם בשבוע, פעם בשבועיים.

 

המפתח בעיניי הוא הקשבה וגמישות. לבחון בכל יום או בכל תקופה מחדש מה מתאים לך, מה עוזר לך, מה יכול לתמוך בך, מה חשוב לך כדי להרגיש יותר טוב. זאת למידה, זה לוקח זמן, אבל אפשר להתחיל בצעדים קטנטנים, שיובילו אותך בסופו של דבר לפחות אשמה על כך שקשה לך ולמערכת יחסים טובה יותר עם התינוק או התינוקת, וגם עם עצמך כאמא. כי כפי שאת יודעת, כשטוב לך, אז הרבה יותר טוב לכולם.

 

הנה סרטון שהסרטתי בנושא:

 

אם את רוצה להבין יותר על מה עובר עלייך בתקופה הזאת ומה יכול לעזור לך להתמודד עם התחושות שעולות, אני מזמינה אותך להקשיב להרצאה הדיגיטלית שלי. אני בטוחה שתקבלי בה מלא ערך שרלוונטי ויעזור לך.

ואם יש לך כל שאלה, התלבטות או צורך להתייעץ, תכתבי לי בהרחבה למייל (הכתובת שתי שורות למטה).

שלך,
לימור לוי אוסמי, מלווה רגשית אמהות, יוצרת האתר 'נשים מדברות אמהות', פועלת להעלאת המודעות למעבר הרגשי להורות.

המייל שלי: medabrot.imahut@gmail.com, לדף הפייסבוק, לעוד דברים שכתבתי.

 

This post has 3 Simple Fields-fields attached. Show fields.

נושאים קשורים :

השאירי תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם :

ממעמקים

מאת : ד.ד

16 ביוני 201217 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, קושי אחרי לידה, שיתופים אישיים

דיכאון אחרי לידה. דיכאון. לא סתם עצב. דיכאון. סטיגמות. פסיכיאטר. כדורים. מחשבות קשות. מתי תיגמר הדרך הזאת? הדרך שליוותה אותך. טיפולים-הריון-לידה-דיכאון. כל כך הרבה עצב סביב אושר אחד, קטן-גדול. אני אוהבת אותך. אמא . גרועה אבל אמא.

********
זה נמצא בגרון. משהו יושב שם. לא מאפשר תנועה קלה של אויר. לא מאפשר לאכול. זה נמצא בחזה. לוחץ.זה נמצא בשיניים. מהודקות כל הזמן. לפעמים שמים לב ומשחררים את הלסת. אבל דקה עוברת והשיניים שוב חשוקות. זה נמצא בעיניים. שכבר שורפות מהבכי. ומה אם יראו. זה נמצא בבטן. שמתהפכת למשמע הקול. בכי. הוא שוב התעורר, והמלחמה מתחילה שוב. מלחמה לשרוד את השעות הבאות עד שירדם שוב.

האם אפשר למנוע דיכאון אחרי לידה?

מאת : לימור לוי אוסמי

15 ביולי 20180 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, מבט מקצועי, פחדים וחרדות אחרי לידה, קושי אחרי לידה, רגשות אשם אחרי לידה

כשאנחנו שומעות חברה שמבטאת קושי גדול, עצבות, כשהיא לא מרגישה אהבה כלפי התינוק, או מרגישה חרטה, כעס, חוסר אונים, תשישות או חוסר הנאה – כמעט מיד נדלקת לנו נורה אדומה. יכול להיות שהיא בדיכאון אחרי לידה? איך אפשר לעזור לה? ואכן, הנורה הזאת נפלאה ומגייסת אותנו לעטוף ולהתגייס למען נשים אחרי לידה, אבל אולי לפעמים אנחנו נזכרות ונזכרים מאוחר מדי?

אמן אמן שזה לא הריון- העולם השתגע!!

מאת : רינה רונן

20 בספטמבר 201111 תגובות

מתוך להביא עוד ילד?, לכל אמא

הרגשתי שהעולם משתגע – אני מחכה לתשובה לבדיקת הריון? השתגעתי? ואני יושבת ומתפללת לאלוהים שחלילה זה לא יהיה הריון?

עשיתי הרבה תטא הילינג בלי להתחשב בטובתי העליונה והגבוהה ביותר- ישר ציוויתי- אלוהים שלא יהיה הריון, רק לא הריון!!!