כשאת אמא לתינוק ולא מרגישה שקט ואיזון רגשי

מאת : לימור לוי אוסמי

11 בפברואר 2019 | 0 תגובות

מתוך אחרי לידה, דיכאון אחרי לידה, מבט מקצועי, עזרה ודאגה לעצמנו, עמוד הבית, פחדים וחרדות אחרי לידה, קושי אחרי לידה, תחושות מגוונות אחרי לידה

כשאת לא מרגישה שקט ואיזון רגשי כשאת אמא לתינוק

יש המון סיבות לזה שאת לא מרגישה שקט ואיזון רגשי כשאת אמא לתינוק/ת, סיבות לזה שכלים שעזרו לך פעם כבר לא עוזרים היום. הרי עכשיו אין לך זמן לעצמך, את עייפה ותשושה מחוסר שינה, יש תינוק או תינוקות שאת מטפלת בהם כמעט לבד ובלי עזרה, אין לך ניסיון עם מצבים פיסיים ורגשיים שקרובים לאלה שאת מרגישה עכשיו, וסביר להניח שמעולם לא התמודדת עם אינטנסיביות כזאת של חיים.

השינוי הגופני, הרוחני והרגשי שקורה לך עכשיו, כשאת אמא לתינוק/ת, הוא עצום. החיים שלך עכשיו שונים מהחיים שהיו לך, ולכן, באופן טבעי, את צריכה דברים אחרים שיעזרו לך להתמודד עם המציאות החדשה.

 

זה לוקח זמן להבין שהמציאות החדשה צריכה משהו אחר

זה לוקח זמן להבין שהמציאות חדשה ומה שעבד לך מעולה כדי להרגיע את עצמך או בכלל להיות עצמך, כבר פחות מתאים או עובד עכשיו. לפעמים זה בגלל המציאות שהשתנתה, לפעמים זה בגלל התחושות, ההתמודדויות וסדרי העדיפות שהשתנו ולפעמים זה בגלל שאת כבר לא אותה אחת שהיית לפני שהפכת להיות אמא.

סביר להניח שיגיח מפח נפש כשתגלי ש'כלום לא עובד', שהמצב לא משתנה, וזה יהיה מייאש. אבל משהו טוב יחכה לך אחרי הייאוש הזה. בדרך כלל אחרי שהייאוש ממצה את עצמו, יגיע השלב בו תרגישי שאת מוכנה לבדוק דברים חדשים שיכולים לעזור לך להתמודד.

לפעמים זה אומר שתצטרכי להיפרד (לתקופה או לתמיד) מאסטרטגיות שעבדו לך בעבר. למשל, אם בעבר עזר לך להשתמש באסטרטגיות כמו להתנתק מהמציאות, לקחת פסק זמן ארוך, לקפוץ לחופשה ספונטנית בחו"ל (או כל דבר ספונטני אחר), ללכת לים, לתרגל יוגה בערב או לעשות מדיטציה של שעה, אז סביר שעכשיו יהיה לך קשה להשתמש בהן בתוך המציאות החדשה. וכן, יש בזה עצב להיפרד מדברים שחשובים לך, דברים שאת אוהבת, שאת רגילה אליהם, שעושים לך טוב על הלב. לעֵצב הזה מותר להיות, הוא אפילו חשוב להתפתחות שלך כאמא (אם מעניין אותך לדעת למה, את מוזמנת לשאול אותי במייל, ואענה בהרחבה).

 

מה כן יכול לעזור לך כשאת אמא לתינוק?

האם זה אומר שאין כלים ואסטרטגיות אחרות שעובדות טוב אחרי הלידה ויכולות לעזור להתאזן ולהרחיב את הנשימה? בכלל לא, להיפך. בשלב מסוים, אחרי שכבר הבנת שהמציאות החדשה לא הולכת להשתנות, ואין טעם לנסות להתמודד איתה עם כלים שלא עובדים, יגיע הזמן בו תוכלי להיפתח לכלים חדשים או לעשות התאמות של הכלים הישנים למציאות החדשה (אני מסבירה על כך בהרחבה בהרצאה הדיגיטלית שלי).

כשאת אמא לתינוק או תינוקת, אז האסטרטגיות והכלים להתמודדות עם קושי רגשי ופיסי יהיו  בדרך כלל קטנים וקונקרטיים יותר, בהשוואה לתקופות חיים אחרות. כלים שלא צריך להוציא המון אנרגיה כדי להשתמש בהם ולהפעיל אותם, כי בתקופה הזאת כל האנרגיה מושקעת בטיפול בילדים שלנו. הנה, למשל, כמה דוגמאות לדברים קטנים וקונקרטיים שעזרו לי ולנשים שאני מלווה, ואת מוזמנת לבדוק אם זה מתאים לך ולהוסיף דברים משלך:

  • לשים לב לנשימה ולחזור אל נשימה עם תשומת לב.
  • לשתות משהו חם.
  • להתקלח (כשאפשר 😊) .
  • לדבר עם חברה טובה (או לסמס/להקליט לה) ולשתף אותה במה שאת מרגישה.
  • לכתוב משפטים שמחזקים אותך ולתלות במקומות מרכזיים בבית.
  • לצלם או לתעד את הרגעים המתוקים שקורים לכם במשך היום. אפשר גם לשתף את הרגעים האלה עם בן הזוג, המשפחה, החברות.
  • לכתוב (או להקליט באפליקצייה בטלפון) את מה שמטריד אותך, כדי לפרוק מהגוף.
  • לשמוע מוסיקה שעושה לך טוב בלב.
  • ללכת ברגל, לזוז, לרקוד בבית (אפשר גם עם המנשא).
  • להריח משהו נעים. למשל, קרם גוף או שמן אתרי.
  • לישון (כשאפשר 😊).
  • להיפגש עם אמהות לתינוקות, שעוברות דברים דומים למה שאת עוברת ומבינות אותך.
  • להשתתף בקבוצת פייסבוק שאפשר לפרוק בה את התחושות וגם להבין שאת לא לבד בהתמודדות.
  • לצאת מהבית ולהחליף אווירה.
  • להזין את עצמך בתכנים שהם עבורך, ולא רק עבור התינוק והטיפול בו, ועושים לך טוב על הלב.
  • לגעת בתינוק או בתינוקת- לנשק, לחבק, לעסות. המגע בהם נותן לנו מלא כוח ורכות.
  • לזכור שיש בך את היכולת להתמודד.
  • להזכיר לעצמך את המשמעות שחשובה לך בלהיות אמא (ואם את לא מוצאת כרגע אחת כזאת, זה בסדר).

 

גם טיפול או ליווי רגשי אחרי לידה יכול להיות מותאם לתקופה שאחרי הלידה

כשאת מרגישה שאת מתמודדת עם תחושות לא פשוטות, כשאת שמה לב שהזמן עובר וכבר ניסית כל מיני דברים כדי להתמודד, אבל האתגרים עדיין נשארו כשהיו, אז ליווי או טיפול רגשי יוכלו לעזור לך.

גם טיפול או ליווי רגשי אחרי לידה יכול להיות מותאם וקשוב להשתנות של המציאות והצרכים הייחודיים של התקופה. הנה כמה התאמות, למשל, שאני עושה כדי להתחשב בצרכים ובמציאות הייחודית שיש לנשים בתקופה הזאת: 

  • התהליך הרגשי מתמקד ב'כאן ועכשיו', במציאות של מה שנשים מרגישות ומתמודדות איתו אחרי הלידה.
  • אפשר להגיע לפגישות יחד עם התינוק או התינוקת.
  • הליווי יכול להיות גם בשיחת טלפון או בשיחות וידאו, ואפשר גם לשלב עם מפגשים פנים מול פנים.
  • אפשר להיפגש בשעות הערב בחלק מימות השבוע.
  • אפשר לקבוע מפגש לפי הצורך- למשל, פעמיים בשבוע, פעם בשבוע, פעם בשבועיים.

 

המפתח בעיניי הוא הקשבה וגמישות. לבחון בכל יום או בכל תקופה מחדש מה מתאים לך, מה עוזר לך, מה יכול לתמוך בך, מה חשוב לך כדי להרגיש יותר טוב. זאת למידה, זה לוקח זמן, אבל אפשר להתחיל בצעדים קטנטנים, שיובילו אותך בסופו של דבר לפחות אשמה על כך שקשה לך ולמערכת יחסים טובה יותר עם התינוק או התינוקת, וגם עם עצמך כאמא. כי כפי שאת יודעת, כשטוב לך, אז הרבה יותר טוב לכולם.

 

הנה סרטון שהסרטתי בנושא:

 

אם את רוצה להבין יותר על מה עובר עלייך בתקופה הזאת ומה יכול לעזור לך להתמודד עם התחושות שעולות, אני מזמינה אותך להקשיב להרצאה הדיגיטלית שלי. אני בטוחה שתקבלי בה מלא ערך שרלוונטי ויעזור לך.

ואם יש לך כל שאלה, התלבטות או צורך להתייעץ, תכתבי לי בהרחבה למייל (הכתובת שתי שורות למטה).

שלך,
לימור לוי אוסמי, מלווה רגשית אמהות, יוצרת האתר 'נשים מדברות אמהות', פועלת להעלאת המודעות למעבר הרגשי להורות.

המייל שלי: medabrot.imahut@gmail.com, לדף הפייסבוק, לעוד דברים שכתבתי.

 

This post has 3 Simple Fields-fields attached. Show fields.

נושאים קשורים :

השאירי תגובה

אולי יעניין אותך לקרוא גם :

הזמנה לכנס זכויות האדם בלידה Human Rights in Childbirth

מאת : נשים קוראות ללדת

14 באפריל 20130 תגובות

מתוך קוראות לשינוי

מה הן זכויות האדם של האישה היולדת?

מהם גבולות אחריותה?

מי קובע את התנאים בהם היילוד יבוא לעולם?

הלידה הציבה בפני הזוגיות שלנו אתגר משמעותי

מאת : אבא בתול

29 במרץ 20117 תגובות

מתוך אחרי לידה, זוגיות אחרי לידה

המציאות הבלתי מאוזנת שמה אותנו על מסלול התנגשות….. מי חשב שרגע השיא של הולדת ביתנו הבכורה, יציב בפני הזוגיות שלנו אתגר כה משמעותי? הרכבות המשיכו לדהור זו אל מול זו, נהגי הקטר משכו בצופרים בכל כוחם, זיעה קרה כיסתה את גופם.

מה בין ריצה ולידה

מאת : גלית הרמן

23 ביולי 2013תגובה אחת

מתוך הכנה ללידה ולאמהות, הריון

ב 3 הקילומטר הבאים אני כבר מסוממת לגמרי, מפוצצת אנדורפינים, מרגישה את הגוף במין ריחוף נעים כאילו נע מעצמו. חלק בי מודע לדרך שכבר עברתי וחלק בי מודע לדרך שעוד נותרה לי. אי אפשר לחזור אחורה, את הריצה הזאת אני כבר לא אפסיק. הידיעה שבכל רגע אני יכולה לדעת כמה עברתי וכמה נותר לי לעיתים מעודדת ולעיתים מבאסת…
נזכרת בפניהן המאוכזבות עד דמעות של נשים לאחר המשפט : "את בפתיחה של… " נתון שיספר על מה שעברה עד כה אבל לא יאמר דבר על מה שצפוי… תוהה אם אפשר היה שלא לבדוק בכלל פתיחה בלידות, איך זה היה משפיע על המצב הרגשי של היולדת…

מתי זה נגמר? אני מתחילה להרגיש שהפעם זה באמת זהו. אני לא יכולה להמשיך יותר, אין לי כוח. שמישהו יזמין פרמדיק חתיך שיחכה לי כי אני עוד רגע מתעלפת. אני מ ת ה !!
בעודי גוססת לי בריצה, חלפו אל מול עיניי הנשים שליוויתי… כשאני שומעת אותן אומרות משפטים דומים אני מבינה שהן עוד רגע רואות את תינוקן.