פרחים פער בין מציאות לציפיות אחרי לידה
אחרי לידה,  דיכאון אחרי לידה

פער בין ציפיות למציאות אחרי לידה: "אני לא האמא שחשבתי שאהיה. הלוואי והייתי אחרת"

כל אישה אחרי לידה חווה פער בין המציאות לציפיות שהיו לה, אך אמהות בדיכאון אחרי לידה בדרך כלל מרגישות פער גדול בין הציפיות לבין המציאות שאיתה הן מתמודדות. כלומר, הן מרגישות שישנו פער משמעותי בין האמא שהן חשבו שהן תהיינה או רצו להיות, לבין האמא שהן מגלות שהן במציאות, והן חוות סביב הפער הזה רגשות והתמודדויות לא פשוטות.

אני מרגישה שאחת הסיבות לכך שהרגשתי רע אחרי הלידה, היה בגלל שהייתי צריכה להודות בפני עצמי שאני לא 'אמא אדמה'. .. אני חושבת שמאוד רציתי להרגיש "ואוו, זה נהדר להישאר בבית", אבל לא הרגשתי ככה. הרגשתי שאני כישלון כאמא.

Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

הקונפליקט בין הציפיות למציאות נוגע למגוון תחומים הנוגעים לחייהן של אמהות ומתעוררים בעיקר סביב נושא הלידה, ההנקה, העבודה מחוץ לבית, ועוד, כאשר עבור כל אמא הקונפליקט נמצא בשיאו סביב נושא אחר, המשקף מהי "אמא טובה" עבורה. בדרך כלל הקונפליקט נמצא סביב נושאים בהם יש פער גדול בין הציפיות לבין המציאות ואופן התפקוד וההתנהגות היומיום, וככל שהפער גדול יותר, כך הקונפליקט והמצוקה הרגשית גדלה גם היא.

נשים בדיכאון אחרי לידה חוות פער גדול יותר בין הציפיות למציאות, וגם אשמה גדולה יותר בשל כך

אצל אמהות אחרי לידה שיש להן ילדים גדולים ישנו קונפליקט ייחודי הנמצא סביב הפער בין מה שהן וזוכרות שהיה אחרי הלידות הקודמות, לבין איך שהן מרגישות ומתנהגות עם הילד החדש שהצטרף למשפחה. אמהות לילדים גדולים בדרך כלל יודעות שהן לא אמהות מושלמות ושאין דבר כזה תינוקות מושלמים, אך הן יכולות למצוא את עצמן נאבקות בציפיות ובידע הקודם שלהן לגבי מה הן יכולות להרגיש ולעשות.

גם אצל אמהות חדשות וגם אצל אמהות שיש להן ילדים גדולים, קיים מאבק בין הרצון להרגיש תחושות מסוימות, הקרובות לאיך שהן היו רוצות להרגיש, לבין איך שהן מרגישות בפועל. המאבק הזה יוצר קושי רגשי, אכזבה, תסכול וחוסר אונים, וכשרגשות אלו בעוצמה גבוהה הם מפריעים לתפקוד ולרווחה הנפשית. חשוב להבהיר שלא רק נשים בדיכאון אחרי לידה מתמודדות עם פער בין הציפיות למציאות, אלא כל אישה אחרי לידה מתמודדת עם פערים בעוצמה משתנה, אך נשים בדיכאון אחרי לידה מתארות פער גדול יותר ואשמה גדולה יותר בשל כך.

"לא יכולתי להרשות לעצמי להודות שאני לא מצליחה להסתדר לבד".


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

חשבתי לעצמי: 'איך אני הולכת להעביר יום שלם ומתי הוא (בן הזוג) יחזור כבר הביתה? מצד שני, היה חלק בי שאמר לעצמי: 'אלוהים ישמור, יש לך סך הכל שני ילדים, יש כאלו שיש להן 4 ילדים ויותר.. .. זה רק שני ילדים, באמת, זה לא כזה נורא'. זה היה מאבק תמידי בראש שלי"


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

אמהות אחרי לידה, ואמהות בדיכאון אחרי לידה בפרט, מרגישות שהגיעו עם ציפיות מסוימות להורות שאמורות להתממש, וכאשר זה לא קורה הן בטוחות שהן עושות משהו לא בסדר, או שהן עצמן לא בסדר או שמשהו בהן אמור להיות אחרת. כתוצאה מכך, גוברת האשמה, האכזבה העצמית וישנם ניסיונות חוזרים לשנות את עצמן, לשנות את ההתנהגות שלהן, לשנות את התחושות שלהן, כדי להתאים את עצמם לאידיאל האמא הטובה. מיותר לומר שניסיונות אלה בדרך כלל לא מצליחים, מה שגורם למפח נפש ותסכול גדול עוד יותר.

המטרה היא לא לשנות את האמירות הנוקשות, אלא להיות ערות להשפעה שלהן

כשאני מקשיבה לאמהות, אני ערה לאמירות נוקשות שהן משמיעות ותופסות כאמת המוחלטת והיחידה. רגשות או התנהגויות כמו אשמה גבוהה, הלקאה עצמית, חוסר שביעות רצון מאיך שהן מתנהגות ומרגישות כאמהות, יכולות לסמן את הכיוון או האיזור בו קיים פער משמעותי בין הרצון למציאות. כמו כן, רמזים להפנמה של הדימוי האידיאלי יכולים להיות פזורים סביב שימוש בביטויים כמו "אני צריכה", "אני חייבת", "אני אמורה", "זה מה שצריך לעשות", הדבר הנכון הוא..", "הדבר הטוב ביותר הוא..".

בתהליך הליווי הרגשי, המטרה היא לא לשנות את האמירות או לבדוק אם הן נכונות או לא, אלא להיות ערות לאופן שהו הן משפיעות על הרגשות, המחשבות, וההתנהגות, והאם הן מקלות על ההתמודדות עם אתגרי התקופה או מקשות עליה. פיתוח תשומת לב הוא תירגול שנשים לומדות לעשות, כדי להקטין את ההשפעה של האמירות של "אני חייבת" על החיים שלהן, מה שמגדיל בהדרגה את הרווחה הנפשית שלהן.

אני אמורה להסתדר לבד, ולא לקרוא כל הזמן לאנשים.


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

כל הזמן הסתכלתי בפינות של הבית וחשבתי לעצמי 'אלוהים, הבית כל כך מלוכלך, אני מרגישה ממש מדוכאת כי יש פה גושי לכלוך בלי סוף'.. הייתי רגילה לחשוב 'המטבח כל כך מלוכלך, אני בן אדם כזה גרוע'..


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

תירגול של חמלה עצמית מול הכאב שהפער בין הציפיות למציאות מעלה

חלק נוסף בתהליך הליווי הרגשי הוא ללמוד להיות ערה לרגשות והמחשבות שהפער הזה מייצר, מבלי להדחיק אותם. הפער בין המציאות לציפיות מעלה כאב, הוא מעלה ייאוש, תסכול, אשמה, עצב, כעס, ולרגשות האלה יש מקום. בתהליך הליווי נשים לומדות כיצד לפנות מקום לרגשות בצורה עדינה וקשובה, ולשים לב שהן יכולות לפעול בחייהן גם כשהן לא מדחיקות או מתכחשות לרגשות שלהן.

מה שאפשר לומר שעשיתי, זה לטאטא מתחת לשטיח את כל מה שקשור להיותי אישה ולהגיד 'אני משהו אחר עכשיו'. אבל בזה שהתכחשתי למשהו שהוא חלק ממני, אני בעצם הזקתי לעצמי.


Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression

בנוסף לכך, ישנו תירגול של חמלה עצמית, שהוא התזכורת לכך שהאישה לא לבד בהתמודדויות הרגשיות שלה, אלא שיש ברחבי העולם נשים רבות שמתמודדות עם אתגרים דומים, וגם לימוד ותירגול של מבט ידידותי כלפי עצמה, כזה המסתכל עליה בעיניים טובות, למרות הקשיים ותחושת הכישלון שהיא פוגשת. זו הלמידה וההבנה ההדרגתית שהפער לא באשמתה, היא לא הזמינה אותו או רצתה אותו, אך זו המציאות כרגע ואפשר לבדוק יחד איך אפשר לעזור לה להיות אמא שטוב ואפשרי לה להיות.

תירגול עצמי בבית להתמודדות עם פער בין המציאות לציפיות אחרי לידה

אני אציע מספר דרכים שאפשר להתחיל דרכם להיות בקשר עם הפער בין המציאות לציפיות אחרי לידה, ותוכלי לבחור מה נכון ומתאים לך כרגע.

היכולת לתרגל מושפעת מדברים רבים, לכן אני ממליצה שתעשי את זה בקצב שלך, לפי מה שמרגיש לך אפשרי ומותאם למקום שבו את נמצאת היום.

הנה כמה שאלות לתירגול:

  1. באלו מקרים אני שמה לב שהתודעה שלי מייצרת מחשבה שאני לא מצליחה לעשות משהו כמו שאני אמורה לעשות אותו? (למשל, אני לא מצליחה להרדים, להאכיל, להיות רגועה, לצאת לטייל וכד')
  2. באותם מקרים, האם אני יכולה לשים לאיך הציפייה שלי מנוסחת? מה המילים שהיא אומרת?
    (למשל, אם את לא עושה את זה, את לא אמא טובה/הילד שלך ייפגע מזה)
  3. האם אני יכולה לשים לב לרגשות שעולים בי באותם רגעים ולפנות להם מקום, יחד עם הכאב שהם מעלים?
    (למשל, רגשות של עצב, תסכול, ייאוש, חוסר אונים).
  4. האם אני יכולה לשים לב לחששות ופחדים שעולים בי לגבי העתיד בעקבות זה שאני לא מצליחה כפי שאני מרגישה שאני אמורה?
    (למשל, הילד שלי יצטרך טיפול פסיכולוגי בגלל שאני לא מצליחה XYZׂ)
  5. הם אני יכולה לשים לב לדברים שאני כן מצליחה בהם כאמא? דברים שאני מפתיעה את עצמי לטובה?
  6. האם אני יכולה להיזכר בכך שאני בתהליך למידה של משהו חדש, שלוקח זמן ללמוד את עצמי בתוכו ולהצליח כפי שהייתי רוצה?

את יכולה לחבור אם לשבת עם השאלות ולכתוב את התשובות עליהן או לתת להן לרחף באוויר ולפגוש אותן מדי פעם, מה שנוח ונכון לך. אם את מרגישה שאת מתקשה או שעצם המפגש מעלה כאב או קושי שקשה לך להכיל, אפשר להניח את השאלות בצד כרגע או ליצור איתי קשר לטובת תהליך אישי.

לימים טובים ומלאי חמלה ועיניים טובות,

לימור

לימור לוי אוסמי, מלווה רגשית נשים אחרי לידה ובהורות, בכרכור ובשיחות וידאו. יוצרת האתר. אפשר ליצור איתי קשר דרך הווטסאפ 052-2835020

בטח יעניין אותך לקרוא גם:

איך תדעי אם זה דיכאון אחרי לידה או עצבות רגילה של אחרי לידה? כל מה שרצית לדעת
מה זה ליווי רגשי לאמהות אחרי לידה ולמי זה מתאים?

Feeling Low and Feeling Bad About Feeling Low: Women's Experiences of Motherhood and Postpartum Depression. N. Mauthner, Canadien Psychology, 40, 1999

מלווה רגשית נשיםבהריון ואחרי לידה, יוצרת האתר 'נשים מדברות אמהות'. נפגשת עם נשים בכרכור ובשיחות וידאו. לפרטים וקביעת מפגש אפשר ליצור איתי קשר בהודעה - 052-2835020.

2 Comments

  • תמר קלר

    כן לימור, אני מסכימה,

    אכן יש פער בין הצפיות למציאות בשטח ותמיד ובכל מצב בחיים כשהציפיות שלנו אינן מתואמות האכזבה רבה והתגובה בהתאם.אחרי הלידה זה בהחלט יכול להתבטא בדיכאון.
    יחד עם זאת כשיש חוסר איזון הורמונלי ורגישות גבוהה בתזמון שכזה אי אפשר לעשות תיאום ציפיות או להנמיך את הציפיות על אחת כמה וכמה כשהדיכאון עמוק כי הכל נמצא וסובב בתוך הוריקן של רגשות. להפסיק את המאבק זה אחד מהטיפים שאני ממליצה לנשים שאותן אני מלווה, זה הצעד הראשון בעצם.
    שמתי לב שיש גם הבדל בין אמהות המתמודדות עם דיכאון אחרי לידה שעברו ניתוח קיסרי לאלו שעברו לידה ללא ניתוח, גם את זה אתחיל לבדוק
    יותר לעומק בקרוב,
    נשתמע , תמר

  • לימור לוי אוסמי

    היי תמר, תודה על התגובה,
    אמשיך להרחיב על המקומות האלו, אביא נקודות ראייה ופרשנויות אפשרויות של הדברים ואולי חלק מהדברים יתחברו לך ואני מניחה שחלק גם יישארו עם סימני שאלה. אם היה מתכון למניעה או התמודדות, אז היה הרבה יותר קל.. אבל בינתיים נרחיב את הידיעה ונמשיך כל הזמן לשאול שאלות למען כולנו.
    אגב, אותה חוקרת לא מדבר על תיאום ציפיות או הנמכת ציפיות בתור השלב הראשוני, אבל ארחיב על דבריה ודבריהן של אחרות בפוסטים הבאים,

    ממני,
    לימור

Leave a Reply

האימייל לא יוצג באתר.

× מעוניינת בליווי רגשי לאמהות?